Den egna spelplanen. Till vänster ligger påbörjade byggnader. Uppåt ligger de kort som används till Activity. Nederst ligger de kort som är i Stock. Till höger ligger de byggnader som är klara och vars egenskaper får användas. Mitt i planen finns den order som användes denna runda. Om den lämnas blank så blir det Plot istället.

Uchronia, snabbspelat civilisationsbyggarspel

Utseende
80
Produktion
100
Regler
80
Nyskapande
60
Omspelbarhet
75
Snabbt och snyggt
Snygga bilder och layout på korten
Bra flyt i spelet.
Några idéer som inte blev färdigutvecklade
Temat med dinosarier är helt obegrepligt. Det finns andra teman som hade fungerat lika bra.
Inget scoreboard som underlättar poängberäkning.
79
Uchronia

Uchronia från 2012 liknar Glory to Rome. Det är ett civilisationsbyggarspel där Romes komplicerade regler har förenklats och gjort Uchronia mer spelbart och det går att få en bra rytm i spelet.

Även om det går att spela två spelare så blir det bättre med fler spelare. Ordern Draconians vinner på ju fler spelare som är med i spelet. Man hinner inte göra mycket varje runda så det gäller att planera inför framtiden. Likt Dominion kan en runda gå fort. Samla kort av rätt typ av order och skaffa monopol i åtminstone ett order-slag.
Den egna spelplanen. Till vänster ligger påbörjade byggnader. Uppåt ligger de kort som används till Activity. Nederst ligger de kort som är i Stock. Till höger ligger de byggnader som är klara och vars egenskaper får användas. Mitt i planen finns den order som användes denna runda. Om den lämnas blank så blir det Plot istället.
Den egna spelplanen. Till vänster ligger påbörjade byggnader. Röd byggnad kostar två röda kort. Ett är redan betalt och ett till behövs. Uppåt ligger de kort som används till Activity. Startgräns är två stycken. Med två färdiga byggnader så går att att få upp två Activity-kort till. Nederst ligger de kort som är i Stock. Till höger ligger de byggnader som är klara och vars egenskaper får användas. Mitt i spelplanen finns den order som användes denna runda. Om den lämnas blank så blir det Plot istället.

De olika orderna är:

Production för att hämta resurser från forum till din Stock
Exploration för att lägga ned resurser från hand till din Stock
Draconians stjäl resurser från motspelares hand till din Stock
Trade flyttar resurser från Stock till Activity. Max två stycken plus 1 extra för varje färdigbyggd byggnad. Har du flest order av ett slag i Activity så har du Monopol. Det ger extra fördelar och segerpoäng
Construction flyttar resurs från din Stock till din nya byggnad
De fem olika orderna samt ett monopolkort.
De fem olika orderna samt ett monopolkort.
Istället för att lägga en order går det att göra en Plot, fylla på sin hand med upp till 5 kort, vilket är bra när korten är slut.
Syftet med spelet är att skaffa poäng och lättast får man poäng genom att bygga byggnader. Varje byggnad har en egenskap som man måste komma ihåg att använda, t.ex. dra ett extra kort eller få extra poäng. Det går även att få poäng genom egenskaper på de olika byggnaderna och genom att ha monopolkort.
Exempel på fem olika byggnader, en i varje färg.
Exempel på fem olika byggnader, en i varje färg. Efter varje spelares runda fylls det på så att det alltid finns fem byggnader vid nästa spelares runda.
När en spelare har nått ett visst antal segerpoäng så avslutas spelet efter att rundan har gått klart. Det kan visas sig vara en stor fördel att vara sist eftersom man då har en extra chans att komma upp i rätt antal segerpoäng.
Eftersom segerpoängen beräknas både med byggnader, egenskaper på byggnader och monopolkort så är det fullt möjligt att någon plötsligt har nått segerpoängen. Det kan komma väldigt oväntat och fort och då är det bra att vara sist så man har möjlighet att göra en sista poängjustering.
[bgg id=128063]
[boardgamepricebox id=476 destination=SE currency=SEK stock=Y]
Prenumerera
Meddelande om
guest

0 Kommentarer
Citerad feedback
Visa alla kommentarer
0
Vi vill gärna höra dina åsikter. Kommentera nedanför!x
()
x