Även HTC och speljätten Valve vill vara med i VR-soppan. I dag tillkännagav de ett gemensamt projekt kallat HTC Vive.

Bildskärmarna är på hela 1200 x 1080 pixlar styck i 90 bildrutor per sekund, vilket slår nuvarande Oculusprototyp. Likt andra VR-prototyper har den även inbyggda sensorer för gyro och accelerometer, men även externa sensorer för att följa din position i rummet, samt dedikerade VR-kontroller för att hantera virtuella objekt (se skisserna nedanför).

HTC_Re_Vive_-_2015-03-01_23.00.54 HTC_Re_Vive_-_2015-03-01_23.00.40 HTC_Re_Vive_-_2015-03-01_23.00.22 HTC_Re_Vive_-_2015-03-01_23.00.01

En prototyp för spelutvecklare planeras släppas under våren 2015 och konsumenter får vänta till julen 2015 för den färdiga maskinen.

VR har verkligen blivit den senaste flugan i och med Oculus Rifts hype efter deras Kickstarter. Sony lanserade sin egen prototyp kallad Project Morpheus till Playstation. Immersis samlade in $100.000 på Kickstarter förra månaden. Cmoar Virtual Reality set är ett nuvarande Kickstarterprojekt för mobiler. AntVR är en allt-i-ett-prototyp för VR och det finns gott om kontroll-lösningar för VR-spelande på Kickstarter. Men de allra flesta är fortfarande fast i prototypstadiet, så vem vet om hypen ens kommer hålla i sig tills de färdiga speldonen är färdigutvecklade?

ryr4xnxm7mpqwwtkeqtd

Barcelona, Spanien, 1 mars 2015 – HTC har just offentliggjort sina planer på att föra Virtual Reality (VR) ett steg närmare massmarknaden. Tillsammans med Valve1, global marknadsledare inom spel, vill HTC transformera det sätt som man som konsument interagerar med teknologi och världen omkring sig. Headsetet HTC Vive2 kommer att finnas tillgängligt i en utvecklarutgåva våren 2015 medan slutprodukten för konsumenter blir tillgänglig i slutet av 2015.

– Det är sällsynt att ett företag har möjlighet att transformera hur människor interagerar med världen och hur de kommunicerar med varandra. Vi har tidigare lyckats med den målsättningen tack vare våra prisvinnande smartphones, och nu vill vi göra samma sak med VR-teknologin och möjliggöra saker som man tidigare bara har kunnat drömma om, säger direktören för Norden och Storbritannien Peter Frølund.

Med HTC Vive dras konsumenten in i en ny värld på bara några få sekunder. Med en 360-gradersskanning av det rum som man befinner sig i får man t.ex. möjlighet att gå runt och utforska ett virtuellt rum, inspektera objekt från flera vinklar och interagera med omgivningarna. Headsetet kommer med högsta möjliga grafikkvalitet, en uppdateringsfrekvens på 90 Hz och exakt ljudåtergivning.

HTC presenterar även en VR-universalkontroll som fungerar tillsammans med headsetet, och HTC Laser Lighthouses som registrerar även de mest diskreta handrörelser. De båda trådlösa kontrollerna är designade för att fungera med i stort sett alla VR-upplevelser, och samtidigt är de så enkla och intuitiva att använda att det blir lätt för alla att få en fin VR-upplevelse.

Potentialen räcker till mer än gaming

Tack vare partnerskapet med Valve har HTC kunnat ta fram en utvecklingsutgåva av headsetet som gör det möjligt att skapa ett omfattande underhållningsutbud. Det sker i nära samarbete med världens största spelutvecklare, som t.ex. Vertigo Games, Bossa, Barry-Fireproof, Dovetail Games, Wemo Labs, Google, Steel Wool Games och Owichemy.

Men potentialen räcker till mer än bara gaming och tillsammans med Valve vill HTC transformera vardagsupplevelser, resor, sportaktiviteter, shopping och det sätt som vi träffar släkt och vänner på. För att det ska kunna bli verklighet jobbar HTC tillsammans med några av världens bästa konsumentmärken som exempelvis Google, HBO, Lionsgate och The National Palace Museum i Taiwan.

– Vive kommer att omdefiniera underhållning, det sätt som vi kommunicerar med varandra på och på sikt hur vi blir mer produktiva, säger direktören för Norden och Storbritannien Peter Frølund och fortsätter: HTC Vive är en realitet. Headsetet är här och det är färdigt innan vi hinner fram till 2016.