During the 41st millennium, there is only LARP

Vi har pratat med männen bakom det kommande science-fiction-lajvet Voidship Concordia; lajvveteranerna Thor Forsell och Karl Bergström, som tidigare var med och designade Prosopopeia och Monitor Celestra.

De första lajven går av stapeln 28-29 september i en källarlokal i Stockholm och är löst baserade på Games Workshops populära och totalmörka framtidsvärld Warhammer 40k: Rogue Trader.

”[…]det är en setting där man kan göra lite vad man vill som spelledare/berättare, och den tillåter också en stor bredd av kostymer för deltagarna. Observera dock att vi bara är inspirerade av 40K. (*väldigt inspirerade* – du förstår säkert varför)”, berättar Karl.

”Vi vill ta vara på de framsteg som gjorts på lajvområdet i och med teknikstödda lajv som Monitorskepp Celestra, Prosopopeia, med mera, och ta den sorterns lajvande närmare det klassiska lajvandet – istället för pay-and-play så vill vi bjuda in deltagarna att göra desto mer.”

Deltagarna skall vara mer delaktiga i skapandet av lajvet genom att de får göra roller/grupper och kostymer/rekvisita själva. Delvis för att hålla ned kostnaden, men det handlar också ”om arbetsbördan för arrangörerna, samt att ta del av den hantverksskicklighet och skaparglädje som finns där ute.”

Arrangörerna siktar på under tusenlappen för det större lajvet och 300 kronor för piloten nu i höst. Det som skall pilotas och testas är diverse tekniker, gameplay samt miljön, som Karl poängterar aldrig gjorts tidigare.

Det stora lajvet beräknas gå av stapeln ungefär ett år efter att de har säkrat lokalen. De siktar på KTHs experimentscen, men det allt är ännu inte spikat.

För de som är nyfikna på lajvet, säger Karl att pilotlajvet ”är ju ett utmärkt tillfälle som deltagare att få jazza loss med kostym/rekvisita. Piloten är dessutom väldigt anspråkslös, perfekt för den som vill gå halvvägs ”

”Det är Game of Thrones, in space, helt enkelt.”

”Deltagarna kommer att få uppleva intriglajvande där intrigerna faktiskt spelar roll, i fantastiska kläder, i fantastisk miljö. Det är Game of Thrones, in space, helt enkelt”, avslutar Karl Bergström.

It is said that in the universe of the 41st millennium, there is only war (there’s something else too, but we don’t go into that. Bad for morale.). And while this is true for some, there are those select few that are able to forge their own path among the stars. Imbued with a holy charter from the lords of Man, we call them ”Rogue Traders”; paragons of both fear, and awe. Some are saints, exploring uncharted territories, bringing supplies to far flung outposts, extending the reach of holy terra and battling the forces of disorder; some are sinners – looking only to exploit and reap what they can from a stagnant galaxy. Most are a bit of both. Common for all of them are their ships; vast cathedrals of steel, rust and people, crammed together as one great organism, all controlled by the lord captain and his or her closest advisors.
The Voidship Concordia Pilot gives you the chance to portray one among this very cadre, making decisions that affect the lives of thousands of people and bringing you and your crew to either rise or ruin. Supported by gameplay and technology, the VCP follows in the tracks of LARPs such as Carolus Rex and Monitor Celestra, but taking its aesthetical cues from LARPs such as Hamlet, works of fiction such as Game of Thrones and Dune, and of course the Rogue Trader RPG by Fantasy Flight Games. It is a smaller pilot LARP to the bigger Voidship Concordia, to test gameplay ideas, technology and aesthetics well in advance of the main event. 
The game takes place over six to eight hours and is set as a prequel to the events of Voidship Concordia. Ten players will take the stage in central Stockholm, bringing their own props and costumes to the game. It is NOT pay-and-play, but rather the sweat-and-play most Nordic LARPers are familiar with. Players create their own characters under organiser supervision. Players who sign up for more than one game are free to keep their character – each game has a fresh story.
The participation fee is SEK 300 (the participation fee is kept intentionally low because of limited production values and the fact that many of the game systems are still being tested and under development) and includes stage, all materials necessary to run gameplay, food and technology support, but not costume and personal props. The game is run in Swedish and/or English. Initially, the game is set to run twice, on the 28th and 29th of September 2013. Sign up at and/or send any questions to VoidshipConcordia@gmail.com