Detta är vad som förutspås bli World of Warcraft-dödaren av vissa självutnämnda experter.

MMO-spelens kung de senaste åren och med en prenumererande spelarskara lika stor som ett nordiskt land. Fast å andra sidan har nästan vartannat MMO-spel haft samma ambition att dräpa kungen, utan någon större effekt på WoW:s hälsa. Oavsett innovationer från konkurrenterna, så är det få spel som når upp till moderbolaget Blizzards hypemaskineri och hunger från sitt hav av fans.

Det som dock talar för just Warhammer är att det har fler likheter med Warcraft än de flesta andra. Detta kan lätt missuppfattas som att Warhammer lånat av Blizzard, när det egentligen är raka motsatsen.

Warhammer är en, i spelsammanhang, rätt gammal licens. Skapad av Games Workshop 1983 i formen av ett figurspel med klassiska fantasyelement rätt fräckt lånat från Tolkiens värld. Spelvärlden har sedan dess växt och knoppat av sig i flera olika spelformer och har idag en rätt välmående skara inbitna fans.

Det är denna skara fans som skulle kunna ge Warhammer en dust om tronen, samtidigt som dess visuella likhet med Warcraft alldeles säkerligen menat att tilltala just dess målgrupp. Med likhet menar jag då självklart den förenklade pastellgrafik med lätta teckningsundertoner, som blivit Blizzards signum under 2000-talet.

Warhammer har även, likt Warcraft, siktat in sig på att bli så enkelt att komma igång och spela, som det bara är möjligt. Något som vann Warcraft flera nybörjare, som tidigare inte ens tittat åt MMO-spel. Denna taktik slår dock hårt mot valmöjligheter och djup i spelen och det märker du redan vid karaktärskapandet. Likt Warcraft är det inte alls mycket som du kan styra över din karaktärs utseende, utan det får istället bli utrustningen som urskiljer dig från alla andra spelare.

Warcraft har dessutom tagit detta steget längre och låst de flesta vapen och utrustningar till särskilda yrken eller raser.

Tur i oturen är dock att Warhammer inte alls är lika prylfixerat som Warcraft. Tyngdpunkten läggs istället på gruppspelandet och kombinationen av olika yrkens förmågor. Då inte minst spelare mot spelare (PVP) eller ont mot gott (Realm vs Realm, RVR).

På samma sätt som Warcraft är byggt kring solospelandet i grund och botten, med lite glasyr av PVP, så har Warhammer exakt motsatt uppbyggnad. Här är det spelare mot spelare som utgör kärnan av spelet, medan mosandet av datorkontrollerade kryp hamnar i skymundan. Spelet har starkt stöd för flera spellägen som aktivt uppmuntrar att spelarfraktionerna går i krig mot varandra. Det märks att skaparna tidigare arbetade på Dark Age of Camelot, som de lånat från och byggt vidare på samma ideer i Warhammer. Hela spelvärlden är som en öppen matta för konstant krigande mellan fraktionerna. Här finns även borgar som ska intas eller försvaras och diverse scenarion som kan sysselsätta spelarna under tiden.

Sammanfattat så torde Warhammer vara det mest utvecklade PVP-spelet inom MMO-genren. Det är bara så djupt tragiskt att MMO-spel i allmänhet ligger cirka tio år bakom övriga spelgenrer. Vilket är desto mer tragiskt med tanke på att MMO är den enda spelgenre som lyckas lura av spelare en abonnemangsavgift på en hundralapp varje månad. En hundralapp för vad? Rätten att få sämre grafik och ljud än spel utan månadsavgift? Rätten att få sämre handling än enspelarspel? Rätten att få sämre onlineaction än övriga onlinespel? Rätten att få sämre stridsmoment än FPS?

Valet är erat. Men är ni ändå sugna på ett nytt MMO med stort fokus på PVP, så köp Warhammer för all del!

81
PvP-fokuserat