Rally är riktigt roligt! Det bevisar BigBen Interactive med hjälp av Kylotonn Games när de idag släpper WRC 5, den senaste versionen av deras licensierade rallyserie, som i stänkande grus tar dig djupt in i de värmländska skogarna.

Jag gillar när det går fort. I Lisebergs Helix, bakom ratten eller när jag spelar. WRC 5 går fort på ett sätt som jag saknat i bilspel ganska länge nu. I Forza-serien går det fort på det sätt att du vet att du måste bromsa i god tid. Du ser det på en mätare och du ser hur fort kurvan närmar sig. I Need For Speed-serien går det fort på det sätt att du vet att det när som helst kan innebära plötslig krockdöd. Men i WRC 5, går det fort på det där sättet som får dig att känna att varje liten rörelse på handkontrollen eller ratten är en viktig del i en långdragen livsfarlig balansgång. Låter det läskigt? Gott så, det ska vara läskigt. För läskigt är kul! Och kul är ett ord jag återkommer till när jag spelar WRC 5. Det är kul nästan hela tiden.

screenshot_wrc5_ford-m-sport_rally-guanajuato-mexico_011

Rally = Stänkande grus.

Så, vad är då WRC 5? Först och främst spinner bilarna i den nya grafikmotorn KT Engine HD. Jag upplever att det främst innebär förbättrad fysik, där underlagen – asfalt, grus och is, gör den stora skillnaden. Det känns när bilen mitt i banorna får nytt underlag och däcken plötsligt får grepp efter att ha sprutat grus på orädda besökare i 27 kurvor. Grafiken är inte lika snygg som i Forza 6, det ska sägas. Kanske inte ens så snygg som i Forza 4, men den fyller sin funktion. Att spelet är grafiskt avskalat (utan att vara fult!) innebär också att spelet i sin helhet ligger på begränsade 20 GB på Xbone, vilket ni hårddisksoptimerande stackare säkert kommer att uppskatta. Spelet är utvecklat av rallyduktiga Bigben Interactive i samverkan med Kylotonn Games (Hunters Trophy, My Body Coach), där bland annat Alain Jarniou (V-Rally 3 & Test Drive Unlimited 2) återfinns. Kylotonn Games har tidigare utvecklat simulatorer till körskolor i Frankrike tillsammans med Renault, och jag vill tycka att det känns.

Kylotonn Games har tidigare utvecklat simulatorer till körskolor i Frankrike tillsammans med Renault, och jag vill tycka att det känns.

Spelets innehåll är enkelt att förklara, det är FIA:s Rally-VM, med riktiga bilar, förare, stall och banor. 43 olika stall som baxas runt i 14 olika länder. Höjdpunkter för svenska rallyfanatiker är många. WRC 2-stjärnan Fredrik Åhlin finns med, likaså ovannämnda värmländska skogarna, i form av Torsby, Finnskogen, Fredriksberg, Vargåsen och Värmullsåsen. Fördelen WRC 5 har i sin licens är just användandet av banorna. Det är galet roliga banor att köra. Alla har sina egenheter och de är utformade för att utmana förarna. De svenska isgatorna skickade runt min bil som en flipperkula och innan det avslutande racet skulle köras funkade bara tre av växlarna i lådan. I Polen går det så fort så högt gräs innan en kurva kan va skillnaden mellan att flyga av banan eller att ta den perfekt. I Monte Carlo känns underlaget som lurigt svenskt förvinterväder. Ibland kommer en skarp högerkurva precis efter ett krön och då får vi hoppas att du lyssnat på kartläsaren du har med dig över radioförbindelse. I början kan det upplevas som det tjatas hål i huvudet på dig, men ju längre in i spelet du kommer, desto viktigare blir det att höra de snabba vägbeskrivningar som strömmar in. Det är ett kul grepp som ger spelet en extra rallydimension. Eftersom spelet mer eller mindre saknar musik, är det kanske tur att någon håller låda – för ljuden din slitna bil ger ifrån sig den tredje sträckan under dag tre är allt annat än angenäma – även om det känns som om det låter precis som det gör i verkligheten. Din slitna bil är förresten viktig att hålla i trim. Mellan dagarna får ditt stall begränsad tid att reparera bilen, och har du mulat växellåda, fjädring, däck och kaross kan du inte räkna med att ha en fräsch bil dagen därpå. Du kommer för första gången i ett bilspel vilja ta hand om din bil. Underskatta inte den utmaningen.

 

WRC5-Screenbatch2-1-Solberg-Sweden

Röd stuga med vita knutar. Känner du igen dig? Då kör du för sakta…

 

Du kommer för första gången i ett bilspel vilja ta hand om din bil.

Menyerna är avskalade och följer världsturnens färgschema, vilket är lite kul. Hela interfacen känns autentisk, utan att bli för komplicerat. Du kan välja mellan karriärsläge, där du börjar i juniorligan och kör dig uppåt i lagom tuff konkurrens, eller köra fria rallyn, med valfria stall på valfria banor. Karriärsläget innehåller förutom själva tävlingsmomenten också reparationer, justeringar och val av stall. Det är inte tusen valmöjligheter, men tillräckligt många för att göra alla delar intressanta. Under loppen kommer du troligen bygga upp en härlig rivalitet med andra stall och förare. Det är bara lite synd att du under loppen inte får uppdateringar i hur det går för dina motståndare eller vad du har att förhålla dig till. Du kör hela loppen i blindo, för att vid målgång se hur du landade tidsmässigt. På ett sätt skapar det spänning loppen igenom, men på samma gång lämnar det dig lite i limbo. Jag hade uppskattat en snabbare feedback. Det gäller också själva körningen. Det är ibland svårt att veta huruvida du tagit en kurva smart eller inte. Det finns ett skolläge i spelet, som tyvärr likt Björklunds skolmodell mest känns dysfunktionell. Jämfört med själva loppen är skolans uppdrag galet svåra att klara. Bromsa exakt rätt, övergå till handbroms med tiondelsprecision och missa för allt i världen inte tidsgräns eller ditt gröna följespår. No can do. Det här kommer jag aldrig säga igen. Men strunta i skolan – den är skit. Turligt nog det enda som är skit i det här spelet.

screenshot_wrc5_Exclusive-screenshot-2

hårnålslösningen stavas sladd medels handbroms.

Eftersom spelet är ganska så kort – du kommer köra igenom samtliga banor ganska så omgående. Så blir multiplayer viktigt. Och det tycks utvecklarna ha förstått. I multiplayern kör du tillsammans med högst 7 andra bilar på en utvald bana. De andra förarna syns som pastellfärgade ghosts, och kan under loppet inte påverka dig fysiskt, om än högst psykiskt. Det är en smart lösning som ger dig förutsättningar att både studera bättre förare, och putsa på dina egna tider för spelets leaderboards.

Att rally kan vara riktigt roligt, det har jag vetat sedan min rallyförare till morbror en gång lät mig sitta i baksätet när det gick riktigt fort i de småländska skogarna. Men i WRC 5 inser jag att det faktiskt också hemma i soffan går att återskapa den klaustrofobiska känslan av att omringad av granar dundra över ett krön med stänkande grus och enbart i blind förhoppning önska att du vet åt vilket håll kurvan precis efter pekar. Gillar du rally, så kommer du gilla WRC 5. Det var längesedan jag hade så här roligt i ett bilspel och det känns som spelets haschtag är vald med omsorg. #unleashthedriver

Körglädje90
Grafik70
Inlärning75
Hållbarhet70
Rally100
Kontroll90
Läsarbetyg0 Betygsätt0
WRC5 är
Roligt
Spännande
Lagom
WRC5 är inte
långt
vackert
mångsidigt
82
Rallyglädje!