Bäst och värst med spelåret 2020

Nu när vi slutligen ringer ut 2020 kan vi bara konstatera att det varit ett extremt år även för spelkulturen.

Å ena sidan fick pandemin den digitala spelkulturen att blomstra när allt fler sökte sätt att umgås och aktivera sig digitalt hemifrån. Å andra sidan fick den fysiska delen av spelkulturen med lajv, bordsrollspel, figurspel, brädspel, LAN och konvent ta ett steg tillbaka och i flera fall helt förpassats i dvala.

Charles Dickens

It was the best of times, it was the worst of times…

A Tale of Two Cities

Maria Markenroth Nordström

Spelmässigt känns det här året som en öken.

Gamla och nya svenska spelklassiker

Det här året bjöd på flera svenska nyheter i den fysiska spelvärlden. Äntligen levererades den första svenska utgåvan av skräckspelens skräckspel, Call of Cthulhu, och sagospelet Äventyr bestämde sig för att ge sig ut i rymden.

Dessutom kom en kär gammal klassiker (Drakborgen) på besök i ny Kickstarter även om en annan svensk brädspelsklassiker (Kampen om Citadellet) försenades ytterligare ett år på grund av pandemin.

Konvent-, LAN- och lajvtorka

Pandemin fick lajv, konvent, festivaler och LAN att helt stänga ned under året, vilket för många lämnade ett stort spelkulturellt hål. Vissa event försökte sig på en onlinevariant, men för de allra flesta gick det aldrig helt att ersätta digitalt.

Johan Röklander

Ett lajv, jag säger det igen. ETT LAJV på ett helt år och det är knappt det räknas. Krystat, krampaktigt och tvångsmässigt med för få och för stora avstånd.

Läsarkommentar:

-: Gothcon ställdes in för första gången på 43år.
+: Sylfens vrede får äntligen en avslutning efter 20år.

Läsarkommentar:

Man saknar GothCon …

Maria Markenroth Nordström

Den digitala Medeltidsveckan var en enorm satsning som fick hjälp av trogna besökare i form av kickstarterpengar och även nådde ut till nya målgrupper. Det blev inte som vanligt men gjorde ändå vecka 32 till något speciellt även i år.

Onlinespelandet exploderar

Distansieringen och hemma-isoleringen var som upplagd för att gamla och nya spelare skulle söka sig ut på internet. Sverok var tidigt ute med en kurs i digitalt rollspelande och knöt sedan ihop året med en Sifo-studie om hur spelandet påverkat välbefinnandet för svenskarna under året.

En ny generation av spelkonsoler och grafikkort som få fick ta del av

Till de tekniska ljusglimtarna hör lanseringen av Xbox Series X och Playstation 5, som bäddar för ett markant kliv framåt för de digitala spelen, då spelkonsolernas begränsningar ofta begränsat utvecklingen av större multiplattforms-titlar även till PC:n. De kunde inte valt ett bättre år för lanseringen då människor mer än någonsin hungrade efter spelande, men lanseringen grusades av att de inte kunde möta efterfrågan och scalpare passade på att göra situationen sämre. I skrivande stund finns inga av konsolerna i lager.

Samma situation gäller NVidia:s och AMD:s lanseringar av de nya generationerna av grafikkort. Teknikskiftet lovade stort, bättre prestanda till halva kostnaden av förra generationen, vilket väckte lite liv i Moore’s lag igen, men det blev tyvärr mest en papperslansering eftersom det även här var helt omöjligt att faktiskt få tag på korten.

P3 Spel övergår i privat regi

Public service enda aktiva spelsatsning fick sitt slut under pandemin. Katastrof!

En glad nyhet är i alla fall att de medverkande fortsätter i egen regi, men public service bristande satsning på spelkulturen är nu än mer iögonfallande. Det är precis som om Sveriges största kulturform inte existerade i programchefernas verklighetsbild.

Läsarkommentar:

Att konvent m.m. stängs ner är ju trist, oavsett sort och typ.

Men att P3 spel stängs ner PERMANENT!! Det är fan katastrof … Enda statliga kanalen som “vi nördar” kan lyssna på vs X antal sportkanaler … Hur detta i denna röstning inte kan ligga på topp…? Ok, då kanske man inte lyssnar på poddar. Men skall “du” lyssna” på EN pod, bara för att testa. Lyssna på P3spel och deras dokumentärer.

Årets spelare blev skaparna av Fenix och Western

De gamla eldsjälarna Tove & Anders Gillbring får en välförtjänt utmärkelse som Årets spelare av spelhobbyförbundet Sverok.

Försäljningsrekord på försäljningsrekord av spel

Mitt i tragedin så blomstrar spelandet som aldrig förr. Investeringen i digitala spel tycks inte ha några gränser, så även den oändliga kickstartern för Star Citizen.

Men mot alla odds lyckas även fysiska spel dra nytta av spelhungern trots att spelmöjligheterna är begränsade. Games Workshop gör en rekordlansering av sin nionde utgåvan av Warhammer 40k och samtidigt redovisar Catan ett rekordår.

Epic trotsar butiksmonopolen

2020 var också året då butiksmonopolen på de digitala plattformarna ifrågasattes allt mer. Epic tog första kulan när de medvetet gick emot Apples och Googles riktlinjer, genom att själva sälja sin egen spelvaluta till lägre priser, vilket ledde till att ett av världens mest populära spel, Fortnite, portades från både AppStore och Google Play.

Spelhöjdpunkter under året

Karl Bergström

En av årets spelhändelser är helt klart att Vassal åter kommit igång med sin utveckling

Esme Öggesjö

Härligt att ha fått hänga med familjen i Animal Crossing när man inte kunnat träffas irl!

Johanna Embla Taller

Inte bara har jag kunnat spela med vänner jag inte träffar irl, jag har fått en stor mängd nya vänner som alltid ställer upp och har en fantastisk gemenskap. Plus att det är ett avkopplande och fint spel.

Anders Nordström

Among Us, utan någon som helst konkurrens.

Det första riktigt framgångsrika försöket att få till ett socialt deduktionsspel i datormiljö.

(Spelet lanserades förvisso 2018, men det var först i år som det slog igenom i bred publik och blev rent av ett av Steams mest sålda spel under året /Reds anm.)

Johanna Embla Taller

Lajvet Sammankomsten skapat av Lisa Lind och Anna Askbåge. Ett litet skräcklajv i en stuga. Välskrivna karaktärer och historia. Snygg rekvisita och bra tekniska lösningar som gjorde det läskigt på riktigt. Jag fick bara gå på ett lajv i år, jag är glad det var det här, ett av de bästa lajven jag varit på någonsin.

Foto: Lisa Lind

Frank Isaksson

Min största spelhändelse var att 8 års väntan äntligen gav ett spelbart Mount&Blade: Bannerlord i Early Acess-format. Annars innebar detta allmänt tröttsamma år i alla fall det positiva att jag återupptog min barndoms hobby, figurmålande och landskapsbyggande, med hjälp av en myriad tekniker som varken var tillgängliga tekniskt eller kunskapsmässigt på 90-talet när mina figurmålarfärger ännu inte hade hunnit torka ihop.

Niklas Lagström

Min största spelupplevelse var att vård rollspelspodd fick besök av Eloso förlag som testkörde ett äventyr med oss.

Daniel Roos

Cyberpunk 2077 var för mig höjdpunkten av 2020 och med tanke på att bordsrollspelet hette just Cyberpunk 2020, så blev det en perfekt homage och avrundning av ett annars bistert år.

Björn Florén

Jag nådde nivå 40 i Pokémon Go veckan innan de la till fler nivåer.

Maria Markenroth Nordström

Björn Florén Samma här!

Björn Florén

Maria Markenroth Nordström Timing liksom!

Och ett bottennapp…

Johan Röklander

Året då Wargaming helt tappade konceptet enligt mig och gjorde både wot och wow (world of tanks samt warchip) tråkigare, enformigare spelmässigt och helt överkompencerade vissa vissa tanks eller skepp som gör att jag ger upp efter 7 års spelande.

Vilka är era viktigaste spelhändelser under året?

Hur skulle ni vilja sammanfatta spelåret 2020? Vilka är era egna höjdpunkter och bottennapp?

Bidra gärna med era egna spelerfarenheter i kommentarsfältet nedanför.