Battlefield Hardline

Battlefield Hardline – Henrik går bet(a)

Betatestingen av Battlefield Hardline är avslutad. Nog har EA lyckats spegla en stöld – men inte den vi alla hoppats på. När saftblandarna tystnar kvarstår en bitter eftersmak.

Låt mig först erkänna att jag från början varit skeptisk till Battlefield Hardline. Det började med nyheten om att det var tjuv och polis som skulle bli vårt nya världskrig. Not cool. Det är för en FPS-junkie som jag inte särskilt inspirerande att gå från Abrams och Apaches till – polisbilar. Sedan följde nyheten att arbetstyngda DICE lastat över huvudansvaret på Visceral, som förvisso gjort åtminstone ett par finfina spel, men som ändå inte är DICE. Very not cool. Det här var halvvägs in på förra året och jag skruvade ner mina förväntningar rejält.

Under hösten fick jag sedan för lång och trogen tjänst möjlighet att hjälpa till med alphatestandet. Detta är en erfarenhet jag har sedan tidigare, då jag haft förmånen att hjälpa till med både Battlefield 3 och Battlefield 4. I jämförelse var det inga större bekymmer den här gången. Jag tyckte nog att alphafasen till Battlefield 4 var mer bekymmersam, vilket också kunde mätas i det lägre antalet inlägg i de testarforum som fanns för Hardline. Grundplåten upplevde jag alltså som hyggligt stabil, och jag tillät mig själv att hoppas en aning. Frostbitemotorn borde vara en trogen vän inom hela EA, och Visceral hade ju som sagt lyckats förut (Dead Space!).

När betatestandet nu började på 360:n var jag därför ganska pepp, då jag dessutom jagat hem alla achievements till Battlefield 4 och dess samtliga DLC. Jag ville ha nytt och jag ville ha mer. Resultatet? Nog fick jag nytt och nog fick jag mer. Men tyvärr lite som en proppfull godispåse med smågodis som jag egentligen aldrig tyckte särskilt mycket om. Jag tryckte ner bitarna för att det borde vara gott – men det smakade hela tiden lite konstigt. Låt mig utveckla.

Jag har spelat Battlefield ganska så hardcore sedan Bad Company 2. Min förklaring till det är när jag tänker efter en stund ganska så enkel. Battlefield har alltid varit lite bättre på allting. Nu vet jag att jag jagar igång hjärtfrekvensen på en hel hög Infinity Ward-kramare där ute – men jag säger det ändå. Battlefield har varit lite mer taktiskt och lite mer fritt. Lite mer variation, lite längre hållbarhet. Lite bättre följsamhet, mycket bättre ljud! DICE har putsat och slipat och gnetat och patchat. Men nu, med Battlefield Hardline, så känns det bara lite, lite sämre. Min polis rör sig lite, lite slöare än min ryske sniper gjorde (kanske är träningen som skiljer?), siktet känns lite, lite mindre följsamt än vanligt. Ljudet låter lite, lite plastigare och variationen lite mer begränsad. Jag går in i menyerna och skruvar upp känsligheten. Jag justerar ljudet. Jag spelar igen, och igen, och igen. Det känns fortfarande som om något gått sönder. Det är lite, lite sämre, på varje enskild punkt. Lägg därtill att du kutar runt i stadsmiljöer i miljonstäder men att det inte finns en enda civilist. Eller att det är alldeles för tyst precis överallt. Eller att balansen mellan vapnen är way off (Det är inte okej att snipa folk med shotgun!). Ni som vant er vid kaoset i Operation Metro, att täppa till korridorerna i Operation Locker eller dundra fram i en helikopter mellan bergen i Giants of Karelia – ni kommer inte nöja er med det här. Känslan att ni har full kontroll kommer att fattas er.

Jag var rädd för att det skulle bli såhär. DICE blir en del av EA, tappar fokuset och kontrollen över sitt varumärke och deras heliga Battlefield blir nersmutsat. Visst, det är fortfarande ett okej spel. Battlefield Hardline kommer bli bättre än Kane & Lynch, The Line och diverse dussin-FPS. Men det kan inte konkurrera med jättarna. Nya Advanced Warfare, gamla men fortfarande originella Titanfall och Halo 4 (som har en hardcorepublik) är redan bättre spel än Hardline ens har möjlighet att bli. För att inte tala om Battlefield 4 – som kastar en evinnerligt stor skugga över spel som delvis bär samma titel.

Jag hoppas att betan är missvisande. Jag hoppas de justerar ihjäl sig efter den feedback vi gamers har gett Visceral. Men jag tror tyvärr inte att de kan rädda det här. Visst, miljoner spelare kommer köpa spelet. På samma sätt som miljoner människor gick och såg The Hobbit. Men det gör det inte värdigt att bära titeln Battlefield. Jag tror att förklaringen till att DICE nu ger oss ännu en DLC till Battlefield 4 är att de känner det vi som spelat betan känner. Det är lång tid kvar till Battlefield 5, och någon har snott något från oss. Då måste vi få något tillbaka.

Generellt omdöme
70
Läsarbetyg0 Betygsätt
0
70
Sämre
Prenumerera
Meddelande om
guest

0 Kommentarer
Citerad feedback
Visa alla kommentarer
0
Vi vill gärna höra dina åsikter. Kommentera nedanför!x
()
x