Command & Conquer 3: Tiberium Wars

Command & Conquer har närt en gökunge. Likt en vampyr suger nu Electronic Arts ur den sista märgen av vad som fanns kvar efter att de sparkat spelseriens egentliga skapare, Westwood, och lämnats kvar med en hett eftertraktad spellicens.

För visst är Command & Conquer populärare än någonsin, och med all rätt, men detta nya spel är inte Command & Conquer. I alla fall inte så som jag vill minnas det. Visst, de har med alla de gamla enheterna och har även skakat liv i Kain, men allting känns fel. Det underbara soundtracket är borta, kontrollpanelen är inte sig lik och jag kan svära på att figurerna pekar finger åt mig när jag tittar bort.

Jag är säkert bara gammal, nostalgisk och bitter. Ska sanningen fram så är det ett rätt välproducerat spel med tre arméer (Nod, GDI och rymdvarelserna Scrin), trevliga flerspelarfunktioner och inte minst hela 90 minuters spelfilm (nej inte datoranimerad, utan riktig spelfilm som i ursprungsspelen). De har krämat på med en hel del kändisar från till exempel Lost, Starship Troopers, Battlestar Galactica, Star Wars och House.

Det enda man egentligen kan klaga på rent produktionsmässigt, är att de fortfarande använder sig av den gamla grafikmotorn från Generals och ett relativt platt ljud. Så varför klagar jag egentligen? Jag vill gärna tro att Westwood hade vidareutvecklat konceptet om de fortfarande funnits kvar. Trean känns nu istället som en återförening av ett gäng trötta musiker, som börjat vittra pengar igen. Det blir en sista föreställning av deras gamla hits, medan publiken gråter över hur mycket de åldrats och tiden sprungit dem förbi.

[divider ]Fakta[/divider]

Command & Conquer 3: Tiberium Wars

[Action] Från 16 år, 1-8 spelare (Electronic Arts)

Systemkrav: Windows XP/Vista, 2 GHz processor, 512MB minne, 6 GB hårddisk.

Läsarbetyg0 Betygsätt
2.7
Prenumerera
Meddelande om
guest

0 Kommentarer
Citerad feedback
Visa alla kommentarer
0
Vi vill gärna höra dina åsikter. Kommentera nedanför!x
()
x