Dominion Adventures – Värdshuset väntar

Spelvärde
75
Omspelbarhet
80
Komponenter
70
Läsarbetyg0 Betygsätt
0
Positivt
Nya intressanta mekanismer
Reservekorten ger mer kontroll och minskar slumpen
Negativt
Fortfarande fattigt på tema
Låg spelarinteraktion
75

Dominion Adventures är den nionde officiella lådan till Dominion (skapat av Donald X Vaccarino som också är känd för bland annat Kingdom Builder, Nefarious och Gauntlet of Fools). Det är en expansion, för att kunna spela behöver man en uppsättning baskort (poängkort, myntkort och förbannelsekort). Dessa finns i grundlådan och dominion Intrigue, de kan dessutom köpas separat.

De flesta av expansionerna har ett eget tema och lägger ofta till nya spelmekanismer, exempelvis har korten i Dominion Seaside havs- och sjöfarartema och införde kort som ger fördelar även rundan efter att de spelas. Vad är det då som utmärker Dominion Adventures? Jo, här ska spelarna söka lyckan som äventyrare, köpa kartor av skäggiga farbröder på värdshuset och göra sig ett namn i bygden. Nu ska man väl säga att just temat är en av de saker som Dominion ofta får kritik för, att det bara känns påklistrat ovanpå en elegant spelmekanism. Jag håller med om den kritiken, och Adventures är inget undantag. Kan man inte se förbi det så kommer man irritera sig på kort som har svag koppling till sina händelser. Intressantare är kanske att titta på vad som är nytt rent speltekniskt och fundera på om det är prisvärt att komplettera samlingen. Nu måste jag erkänna att jag är väldigt svag för Dominion och äger allt som någonsin släppts, så även om jag inte gillat den här lådan hade jag nog ändå sett till att skaffa den.

Dominion

För er som inte är bekanta med spelet sedan tidigare så är det här alltså en lekbyggare (från engelskans deck builder), och Dominion brukar allmänt erkännas som spelet som uppfann genren (även om delar av mekanismen funnits även i tidigare spel). Det går ut på att man börjar spelet med en liten kortlek bestående av ganska menlösa kort, men att man under resans gång på olika sätt skaffar bättre kort som ger större möjligheter och ekonomi att handla dyrare och bättre kort i sin tur. I Dominion är grundkonceptet för att vinna att man köper förläningar av olika slag som rent speltekniskt bara är i vägen i din kortlek men som ändå ger dig de poäng man vinner på i slutändan. Det finns dock andra sätt att skaffa poäng beroende på vilka expansioner man använder. Förutom de grundkort som vi nämnt tidigare har man alltid med tio så kallade kingdom cards som låter dig dra fler kort, attackera motståndarna, göra fler handlingar och så vidare. Bara i grundlådan finns 25 olika, så det går alltid att förnya spelet.

Nyheter

Tre saker är nya i Adventures

  1. Event, den kanske tydligaste tematiska nyheten. Ett event är en händelse och när man ”köper” den så utför man den händelsen. Det kan exempelvis vara att märka upp en korthög som ger rabatt när man handlar av den. Event-kortet försvinner aldrig, utan alla spelare kan alltid använda det (förutsatt att de har råd såklart)
  2. Uppgraderingsbara kort, man köper ett billigt kort (peasant eller page) som när man använder det kan bytas upp till ett annat kort, som i sin tur kan bytas upp och så vidare. Om man gått igenom sin lek ett antal gånger kan man alltså ha bytt upp sig till de kraftfullaste korten som inte längre går att uppgradera till något annat. Alla korten längs vägen gör olika saker, så det är inte säkert att man vill byta ut dem.
  3. Vissa kort kan spelas ner på en spelarmatta och sen anropas när man tycker att man behöver dem. En guide exempelvis tillåter att man slänger hela sin starthand och drar fem nya kort om man inte är nöjd med den. Det kan vara ett effektivt försvar mot attackkort som tvingar dig att slänga kort från handen.

Sammanfattningsvis

Så, helt ärligt, är Adventures bra och prisvärt? Det beror nog på hur mycket man gillar Dominion, men för egen del tyckte jag väldigt mycket om det. De nya mekanismerna känns som att de passar ihop med resten av spelet, och det är alltid roligt att prova kort från en ny expansion och fundera på vilka kombinationer som är mest effektiva.

Det finns bra skäl att Dominion är ett av mina favoritspel, spelsystemet är innovativt och orsakade också en mindre explosion av mer eller mindre framgångsrika lekbyggarspel, några av dem extremt influerade av Dominion.

Vad är dåligt då? Tja, jag tycker inte att expansionen medför några nya saker att kritisera, men de negativa synpunkter som oftast tas upp för Dominion i allmänhet gäller även här:

  1. Bristen på tema. Det är lätt att känna att man bygger en slug kortmaskin utan koppling till vad korten har för rubriker eller bilder. Jag kan leva med det, men andra har svårare att hitta spelkänslan på grund av det.
  2. Bristen på interaktivitet, många känner att Dominion är en patiens där man vinner om du löser din egen patiens snabbare än motståndarna. Visst finns det kort som påverkar andra, men det är ändå en mycket mindre del av det här spelet än i de flesta andra spel.
  3. Beroende på vilka kort som används så kan det bli långa rundor. En spelare kan ibland i se till att i princip dra upp hela sin lek på hand om hen byggt en slug kortmaskin där personen får dra kort, spela mer, dra nya kort och så vidare. Om man bara spelar två så är det inte så farligt ändå, men det blir såklart värre med fler spelare, Själv föredrar jag Dominion på två av just det här skälet.

[bgg id=171915 ]

Prenumerera
Meddelande om
guest

1 Kommentar
Äldsta
Nyaste Högst rankade
Citerad feedback
Visa alla kommentarer
Mikkel Ørstedholm

Tack för ett jättebra inlägg! Och, i det hela taget en bra sida!

1
0
Vi vill gärna höra dina åsikter. Kommentera nedanför!x
()
x