E3 dag 4 – Slutet, eller början på något nytt?

Så var sista dagen till ända av denna branchmässa i påtvingat “ny kostym”. Det har verkligen varit delade meningar om kvalitén och innehållet, men till syvende och sist handlar kritiken nog mest om vilka förväntningar man har. E3:s egna utnämningar där de tidigast levererade presskonferenserna koras till evenemangets bästa rimmar med mitt intryck. För du håller väl med om att efter X-box/Bethesda så var det tyvärr inget som riktigt lyfte!?
Titlar rabblas och speldemos snurrar på ett sätt att jag nästan likaväl kunde ha ta del av i lugn och ro i efterhand. Detta gällde särskilt sista dagen.

Nintendo är i och för sig kända för att ha kostymklädda farbröder som rabblar titlar på japanska, men efter fyra dagars videokavalkad hade jag nog inte ens imponerats även om jag varit en fanboy.

SWITCH står så klart i fokus och det mest minnesvärda är en avtäckning av Tekken‘s Kazuya Mishima som kommer till Super Smash Bros, Ultimate som tar upp taktpinnen till den 19 år gamla Metroid-sagan, samt en trailer för en uppföljare till The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Men om någon skulle bett mig ge en enda anledning att satsa på SWICH i dag så hade det nog snarare varit på grund av att det kommer tillåta dig att spela Life is Strange på resande fot snarare än det som listats ovan.

BANDAI NAMCO var lite mer pang på och fokuserade på The Dark Pictures Anthology  genom att intervjua utvecklarna till House of Ashes. Det ser välgjort ut och kan nog skrämma även den mest luttrade en mörk kväll.

Den Kinesiska utgivaren YOOREKA följde efter och presenterade en kavalkad med åtta spel. Det håller inte riktigt den kvalitet vi är vana vid från utgivare på E3 utan påminner mer om indiespel, blandat med rena rip-offs från andra kända titlar. Det är dock ändå intressant att se vad som händer på den gryende kinesiska spelmarknaden och vi får nog vänja oss vid att den tar en allt större del i framtiden.

Möjligen hade jag lite för höga förväntningar på GAMESPOT:s “Play For All Showcase”. Men det var inte mycket där mer än Minds Beneath Us och Chinatown Detective Agency som fick mitt hjärta att slå lite snabbare. Med detta sagt så hade jag inte direkt tackat nej till att titta närmade på varken Soup Pot, Brewmaster eller det svenska Townscaper.

Därefter var det egentligen bara en programpunkt kvar i form av korande av årets höjdpunkter i Official E3 2021 Awards. Utnämningarna löd som följer och som ni ser finns det ett gäng titlar jag inte listat tidigare under dagarna som gått.

Overall Most Anticipated: Forza Horizon 5, Xbox Game Studios

Best presentation: Microsoft: Xbox & Bethesda Games Showcase

Most Anticipated:

Capcom: The Great Ace Attorney Chronicles

Gearbox Software: Tiny Tina’s Wonderlands

Indie Games: Falling Frontier

Intellivision: Asteroids

Nintendo: Legend of Zelda: Breath of the Wild 2

PC Gaming Show: Songs of Conquest

Freedom Games: Airborne Kingdom

Future Games Show: Immortality

SQUARE ENIX: Marvel’s Guardians of the Galaxy

Ubisoft: Mario + Rabbids: Sparks of Hope

Xbox/Bethesda: Halo: Infinite

Yooreka Studio: Loopmancer

Eftersom jag själv inte är något fan av onödigt pompa och ståt så delar jag inte den irriterade chat-kavalkad som följde. Visst var utmärkelserna mycket platt levererade, men vid det här laget var jag rätt trött på kommentatorerna som jag hört upp-peppa titel efter titel, fyra dagar i streck.

Det kan banne mig inte vara lätt att köra den här showen utan publik och det har som sagt märkts. Men ger det kommentatorerna rätt att rikta sin ilska mot alla de timmar som läggs på att leverera ett sådant här evenemang mitt i en pandemi? Den som tror att det går genomföra ett helt digitalt E3 utan att innehållet påverkas är naiv och det är ingen slump att det förts både officiella och spontana diskussioner om E3:s varande eller icke varande. Ska E3 vara som ett Games/Comicon där spelare frossar eller ska fokus ligga på att serva bransch/media? Jag ser gärna en blandning där de oannonserade panelsamtalen tydliggörs bättre, för jag är genuint intresserad branschens bakomliggande trender och strävanden, men om man tvingas genomföra eventet utan publik så måste formatet justeras om inte evenemanget ska tappa sitt berättigande som branschens naturliga samlingspunkt. Om det inte redan är för sent?

Oavsett vilket så är årets officiella show slut och nästa år kommer säkert många saker se annorlunda ut. Och jag antar att majoriteten av de spelentusiaster som tidigare visat intresse säkerligen kommer hänga där, liksom vi på Spelkult!