Gears of War – Ultimate Edition – har koalitionen tappat kontrollen?

Utvecklarna The Coalition vill att vi ska punga ut nya pengar när de nu klåfingrigt har putsat upp den gamla klassikern Gears of War. Borde vi göra som de vill?

Gears of War-serien har sålts i över 23 miljoner exemplar. Det är ingen överdrift att säga att det är en av Microsofts viktigaste spelserier för att få folk att köpa krysslådor. Eftersom Gears of War 4 dröjer, så bestämde sig Microsoft för att de nog borde släppa en ny version av originalet medans vi väntar. Vi känner igen det här.

Boxshot Wizard file used for creating global boxshots
Spelet är ditt för i runda slängar 400 kronor. Bra att det inte är fullpris.

Det är såklart inte samma gamla underbara spel som en gång i tiden gjorde dig besatt av en hel serie av cover-shooters som Microsoft nu släpper. I alla fall inte rakt igenom. Nej, utvecklarna The Coalition (Tidigare Black Tusk) har pillat och skruvat och fixat. Låter det nu som om jag är aningen missnöjd – så låter det precis som det ska. Gears of War – Ultimate Edition, som det självsäkert heter, utan att ha mer fog för det än vilken copycat som helst, är nämligen något helt annat än originalet. Faktiskt. Här har det fejats, förstår ni. När jag första gången läste spelets sales pitch så lät det ju så bra. En hel rebuild med nya texturer, nytt ljud, lite göttigt nytt innehåll i banorna och uppdaterade kontrollscheman. Och såklart, för er som tycker sånt är viktigt, 1080p och 60 FPS.

Jag har anat lite oråd sedan betan, som jag såklart kastade mig på. Jag älskar ju Gears – jag gör skamset nog faktiskt det, trots att spelen är så macho att Ralf Gyllenhammar krymper. Betan var som ni vet multiplayer only, och jag hade haft hyfsade stats sedan tidigare. Men nu dog jag bara. De nya kontrollerna ville inte riktigt lyda order. Det där kontrollschemat som jag nött in i tre fantastiska Gearsspel (Fadäsen Judgment räknas inte) kändes helt plötsligt… fel. Det var någonting som inte stämde. Jag fortsatte spela några rundor till. Men nej, här var något vajsing. Gnashern missade när den inte borde missa, de där sidledshoppen hittade inte alltid dit de borde. Så jag gjorde som jag brukar när jag har betatestat, jag dunkade feedbacken full och skickade till utvecklarna på The Coalition. Visste ni förresten att de förklarar namnbytet med att de vill att vi fans ska tänka Gears of War, när vi hör deras namn? Uttryckligen “som vi tänker Halo när vi hör 343 Industries“. Med tanke på vad de flesta fans tycker om det 343 gjort med Halo så är det ju ett logiskt felslut deluxe.

Nu inför den här recensionen så har jag dessutom plöjt kampanjen. En sak som nämligen fungerar sämre när man får förtur att recensera spel, är just multiplayer. Det finns liksom inte tillräckligt med folk att spela mot, eftersom spelet inte släppts. Så jag spelar kampanjen och inser att The Coalition höll fast vid sitt nyare kontrollschema. Så kontrollmässigt är allt som jag älskade med Gears of War förändrat. Märk ordet, förändrat. Inte förstört, inte förgyllt, utan förändrat. Kontrollschemat är verkligen annorlunda. De säger att de har gjort det mer känsligt och putsat aim assist och bla bla bla – men jag träffar ju inte längre! Alla ni som jagat hem någon av Seriously-achivementsen kommer känna likadant. De har pillat på något vred för mycket. Fattade de ingenting när hela communityn gick bananas när de flyttade vapenbytet till Y-knappen i Judgment? Tydligen inte. Såhär timtals senare har jag vant mig. Men när jag testar originalspelet så inser jag snabbt att jag föredrar de gamla kontrollerna. Det känns mer rätt. Jag träffar mer, locusten dör snabbare. Kontrollerna är annorlunda. Ni kan komma att älska det, ni kan komma att hata det. Men för mig känns det – obekvämt. Som ett veck i madrassen i en skön säng, mitt i natten.

Utvecklarna ska där emot ha beröm för en hel del annat de har fixat. Som att du numera kan byta vapen när du roadie runnar. Eller återuppliva nergjorda kamrater när du är bakom skydd. Det är bra. Hela spotsystemet från Gears of War 3 finns med. Det är också bra. De har alltså uppgraderat till någon typ av Gears of War 3-standard. Men om det nu var planen… varför kan vi inte sätta granater på väggarna för? Det känns inte rakt igenom genomtänkt. Men jag gillar att de ändå har haft modet att plocka in nyare inslag – det är inte alltid vi fans uppskattar sånt.

Grafiskt då? Jo, det är fint. Det är det faktiskt. Det är med risk för att föra tankarna till annat, en ny fin shade of gray. Jag var rädd att de skulle sätta en fin färgglad spit shine på det grå, men de har behandlat det med värdighet. Gears of War är fortfarande så grått att det färgmässigt får Blade Runner att framstå som The Simpsons, och det ska vara så. Det är bra. Texturerna är snygga (som alltid i Gears), ansiktena mindre blanka och allt flyter faktiskt på väldigt bra. Denna grafiska förbättring, tillsammans med att de fixat till ljudet gör att spelet känns lite mer 2015 och lite mindre 2006. Mellansekvenserna är egentligen samma samma, men de har snyggats till, så de känns nya. Tänk Halo 2 i The Masterchief Collection i light version så förstår du vad jag menar. Det finns dock ett undantag med ljudet. Och det är synkningen mellan tal och läpprörelse i mellansekvenserna. Den är ibland så feltajmad att det känns som att kolla på Glamour dubbat till spanska. Eller lyssna på E-type, live. Men det är i helheten en petitess. Det här spelet ser bra ut, och låter samtidigt väldigt bra.

Delta-XboxOne-jpg
Deltakillarna har blivit snyggare. Och dummare. Vågar jag påstå att de följer samhällsutvecklingen?

Ett större bekymmer är AI:n. Jag minns faktiskt inte att den var så här dålig i originalet. Antingen är det så att jag nostalgiskt valt att glömma bort det, eller så har någon varit för klåfingrig i uppgraderingen av Bleszinskis mästerverk. För nu beter sig locusten minst sagt skumt mellan varven. Jag hör dem stå och gapa, men de kommer liksom inte fram. Jag får kuta runt och leta. Och ibland när jag hittar dem så har de fastnat vid nån vägg, tittar åt fel håll eller skjuter på något de finner suspekt och som jag varken ser eller förstår. Ännu värre är dina Deltakompisar. Flera gånger under kampanjen tvingas jag ladda gamla checkpoints för att de står i vägen i dörröppningar. Det känns inte längre riktigt som 2015, om vi säger så.

Kampanjen har dock klarat sig bra. Jag är imponerad över hur Gears of War likt tidigare Halo, lyckas hålla en hygglig variation i sina strider trots att galleriet av fiender är begränsat till en handfull alternativ. Dialogen är fortfarande kul, om än rejält mustig. Min personliga favorit sitter fortfarande fint där bland all imulsion:

“Do you think they know what we’re doing? -Well, we’re not here to sell cookies. So they know something’s up.”

Corpser-XboxOne-jpg
Tuffa killar är inte rädda för spindlar. Eller var naturvetare nu än placerar en Corpser.

På multiplayersidan hittar du 19 kartor, där bara Boxes, som dock utvecklades av communityn är ny. Men det finns tillräckligt med favoriter för att de horder av spelare som fortfarande faktiskt både maler och tävlar i multiplayer ska ha något att göra. Det finns stöd för LAN och hela 17 karaktärer att låsa upp. Och så den där berömda Seriously-chieven. Ni minns väl den? 10 000 kills i versus. Den tar en stund.

I bonusmaterialet hittar vi bland annat nya banor till kampanjen – insprängda precis innan Act 5. De är okej och innehåller bland annat en Brumak, och ni som någonsin (mot förmodan) spelade spelet på PC kommer känna igen er. Vi hittar också seriealbum som du låser upp när du plockar COG-tags under kampanjen och de är faktiskt riktigt trevliga att ta sig igenom om du är en van serieläsare. Du har som i de nyare delarna av serien såklart också olika skins till förbannelse att välja mellan och du har en journal som är trevlig. Menyerna är också de bra, de matchar de senare spelens menyer på ett mycket bättre sätt än originalets.

Sammanfattningsvis är jag alltså lite kluven. AI:n och kontrollerna upplever jag sämre än originalets. Grafiken, ljudet och mängden av innehåll är bättre. Det är en smaksak hur ni summerar det. Jag tycker att det känns att Gears of War som spelserie tappade en del när Cliff Bleszinski lämnade originalutvecklarna Epic Games. Judgment blev bara ett virrvarv av fiende som helt plötsligt skulle tas an när du bytte vapen med den där Y-knappen. Och nu är det inte ens Epic Games längre. Vi får hoppas att The Coalition, liksom 343 Industries, som de ju vill bli jämförda med, lär sig längs vägen och förstår att det är en ömtålig sak att vårda en publikfavorit över tid. Gears of War 4 ska ju rulla in under nästa år. Och då måste de ha fått ordning på AI:n. Och återtagit kontrollen. En tröst i sammanhanget kan vara att ni som köper spelet tidigt får med originalutgåvorna av de fyra spelen när 360-emulatorn rullar ut. Inte fy skam, även om ni som är sugna på det här liret, säkert redan har dem hemma i hyllan.

Kanske är jag gammal och grå, lite som Gears of War i originalutgåva då – men jag tycker nog det var lite bättre förr, trots allt.

Grått
90
Nytt
50
Humor ala 90-tals-action
96
Värdighet
60
Kontroll
30
Snyggt
85
Läsarbetyg0 Betygsätt
0
Bättre 2015:
Ljudet
Innehållet
Grafiken
Bättre 2006:
Kontrollerna
AI:n
68
Bortom kontroll
Prenumerera
Meddelande om
guest

0 Kommentarer
Citerad feedback
Visa alla kommentarer
0
Vi vill gärna höra dina åsikter. Kommentera nedanför!x
()
x