Minirecension: Don´t Starve

Don’t Starve är ett förrädiskt sött Goth-Horror-Överlevnadsspel. Dess enkelhet i både styrning och stilism är överväldigande enkel vilket märks då du, trots bristande instruktioner snabbt kommer igång och samlar på dig resurser för att överleva. Resurser vilka med övertygande logik sätts samman till verktyg och maskiner som, med tungan rätt i mun, används till att skapa ditt Robinson Cruise-liknande hägn.

Snabbt försvinner känslan av sötma, för när du springer runt, alldeles ensam i en överväldigande stor värld, jagas du snart av mörker, hunger och både inre och yttre monster. Det är nämligen en konst att balansera de basala behoven med de psykologiska och det faktum att du dör av minsta lilla misstag, utan möjlighet att spara spelet är både frustrerande, samtidigt som det är just detta som bygger spelet. Du balanserar hela tiden på gränsen till överlevnad och hela tiden frestar nya utmaningar där överlevnad måste balanseras mot utveckling.

Don´t Starve är överväldigande och tilltalar något grundläggande i en. Det går köpa för en billig peng på Steam till Linux, Mac och PC och dessutom är det på gång att släppas till PS4.

Klart värt!

Grafik
60
Ljud
60
Känsla
95
Återspelbarhet
90
Byggtillfredställelse
80
Överlevnadsinstinkt
99
Läsarbetyg0 Betygsätt
0
Bäst
Enkelt
Komplext
Känslan
Sämst
Oförlåtande
Repetetiv basresursjakt
80
Hjärtat i halsgropen
Dataspelsredaktör
Fler berättelser
Förhandstitt på Sea of Thieves