Recension: Heralds of Ruin

Stil
45
Innehåll
80
Känsla
65
Variation
70
65
Heralds of Ruin

heralds-of-ruinHeralds of Ruin finns inte att köpa någonstans, vilket förmodligen är anledningen till att Games Workshop inte har stämt dem in i kaklet. Alla regler, listor och information till HoR finns på deras hemsida i olika format och ibland på olika språk. Det finns en väldigt aktiv Facebookgrupp där listorna och reglerna stöts och blöts och varje gång det kommer ett nytt codex eller en ny armé från Games Workshop tar det inte lång tid förrän HoR har ordnat med en lista och regler för de nya modellerna.

Till skillnad från Kill Team har HoR rätt mycket regler, och kräver också tillgång till grundboken. På femton sidor inklusive några uppdragsbeskrivningar låter det inte mycket, men de har ändrat en hel del regler för att det ska passa bättre i ett småskaligt spel vilket W40K absolut inte är. Exempelvis har de ändrat lite i reglerna för hur man klättrar och hoppar i spelet vilket ger lite extra tärningsrull och förhoppningsvis lite mindre abstrakt spelande. De har också skalat ner på Psychic powers och skjutandet har mera icke-dödliga varianter som att skjuta nedhållande eld. Likadant med närstridsfasen. Ens modeller kan dessutom både bli skadade, hjälpta upp på ben igen och dödade. Det blir mera personligt.

HoR kommer också med sex uppdrag i grunden. Och samma idé slår mig också. Först köra HoR: Take and Hold för att sedan fortsätta med Dawn of War: The Relic. Helt klart något jag ska ta med mig nästa gång jag drar ner min arme till Spelens Hus i Malmö för att leta efter en motståndare.

Men förutom grundboken kommer HoR också med en kampanjbok som de underfundigt har döpt till Kill Team Expansion Campaigns. Det är också här som reglerna för hur man bygger en egen enhet dyker upp. Och det är med kampanjboken som HoR verkligen skiner. För du bygger din armé genom att sätta ihop en Force och från din Force bygger du ditt Team som du använder för att spela matcher. Din Force är förlagd till din Base som kan uppgraderas under resans gång.

I en kampanj finns det fem faser. Den första är att utifrån sin Force bygga ett Team. Den andra är att spela ett uppdrag mot en eller flera motståndare. Den tredje är att efter striden kontrollera om modellerna i ens Team blev skadade och hur mycket. Den fjärde är att utdela erfarenhetspoäng och Renown och den femte fasen är att spendera erfarenhetspoäng.

Ditt Team får ha en viss mängd poäng baserat på hur häftig din Base är. I början av kampanjen får ditt Team bara ha 200 poäng. Så det första steget blir att sätta ihop ett Team från din Force rooster. Förmodligen kommer du ha ett hum om vilka motståndare i kampanjen du kommer att möta så att inte ha en helt statisk armé under hela kampanjen är trevligt.

Själva spelandet inom kampanjen är inte mycket att orda om. Antingen kör man allt helt och hållet slumpmässigt eller så använder man sig av någon av de olika förslagen på hur man göra en historia och narrativt av serien av matcher inom kampanjen. Det finns till exempel förslag på hur man lägger upp några spelomgångar inom en kampanj för att hitta ett unikt vapen. Kul och intressant och det gör det lättare att hitta på en egen variant.

Skadefasen i kampanjen är rätt enkel. Slå en tärning och beroende på om den dödade modellen var en Core, Leader eller Special händer olika saker. Det är på det stora hela rätt snällt, och du riskerar inte att bli av med hela din Force om du inte har osedvanligt mycket otur.

Erfarenhetspoäng är rätt snällt och gör att man kan få ihop rätt mycket, vilket kan behövas. Renown är det lite kinkigare med. Man behöver ha en viss nivå av Renown för att kunna köpa vissa uppgraderingar, och om man inte vinner alla sina matcher riskerar man att ligga på noll Renown under hela kampanjen vilket till exempel gör att man inte kan uppgradera sin Base. Även om det såklart kan husreglas.

Erfarenhetspoängen använder man sedan till att antingen ersätta döda modeller, bygga ut sin armé, uppgradera sin Base eller köpa in Battle Honours. Det är lite pilligt med tabeller men det gör också att ens inre rollspelare blir lycklig. Vem vill inte ha en uppgraderad Base med en Medical Facility som gör att man får slå ett misslyckat skadeslag i skadefasen per slag? Eller att ens grupp med scouts får Sprinter och helt plötsligt kan ta sig över hela banan på första rundan?

Slutligen finns det lite regler för legendariska vapen, andra sorters fordon och legendariska hjältar man kan hyra in till sitt Team för en rejäl bit erfarenhetspoäng. En på alla sätt och vis matig skrift med väl beskrivna grunder för att du och dina vänner ska kunna bygga en lång och rolig kampanj tillsammans.

Läs mer om hur Heralds of Ruin förhåller sig till Kill Team.

Prenumerera
Meddelande om
guest

0 Kommentarer
Citerad feedback
Visa alla kommentarer
0
Vi vill gärna höra dina åsikter. Kommentera nedanför!x
()
x