Recension: Little Nightmares

Six vaknar upp i sin lilla säng, med ett syfte, att ta sig ur det skepp hon befinner sig på. Vägen dit är fylld med faror, märkliga varelser som vill henne illa, samt små figurer med konhattar som är hennes vänner.

Little Nightmares från svenska Tarsier studios och är ett pusselplattformsspel satt i en makaber gotisk värld. Stilen är absurd skräck , jag får tankar från andra verk som American McGee’s Alice, Fran BowDe förlorade barnenes stad och även till viss del Spirited Away. Det finns även likheter med ett spel som Tarsier höll på att utveckla men som aldrig släpptes, The City of Metronome. Det är en makaber setting med mörker, dova färger och en ständig känsla av att vara instängd av både väggar och vatten.

Grafiken är fin, jag förundrades över små detaljer och snygga karaktärsanimationer. Den bokstavliga avsaknaden av en fjärde vägg och att Six är så liten ger känslan av att spela i ett dockskåp, vilket jag verkligen tycker om. Ljudbilden är även den mycket passande till hela stämningen och välgjord. Det märks att studion lagt mycket tid på att skapa en obehaglig helhetsbild.

Jag har i bland problem med att avgöra djupet i spelet. Både när jag ska hoppa eller springande ta mig igenom små hål så kan jag hamna fel och dö på grund av att djupet är väldigt svårt att känna av. Det kan bli något frustrerande, men det är inte ett jättestort problem. Förutom det så fungerar kontrollerna bra, åtminstone på PlayStation 4 där jag spelat det.

Spelet är inte särskilt långt, några timmar tog det för mig att spela igenom.  Att det är kort gör egentligen inget, men av någon anledning fick jag en känsla av att något saknades. Jag hade velat få veta lite mer.  Historien som berättas förklaras egentligen aldrig, det behövs inte heller. Six är där hon är och varför får spelaren själv fantisera om. Så min känsla av att jag hade velat ha något mer är svår att sätta ord på.

De olika karaktärerna är groteska på olika sätt, ingen av dem tycks helt mänsklig och det gäller nog även för Six som är i ungefär samma storlek som skeppsråttorna och rör sig genom trånga små passager som ett skadedjur på båten, ett skadedjur som söker frihet.

Överlag så gillar jag verkligen Little Nightmares. Stämningen är mysigt skräckartad. Det är snyggt och pusslen lagom kluriga. Jag fick i bland fundera ett tag, men det kändes aldrig som jag fastnade helt. På sina ställen började jag tycka att det var lite obehagligt och för någon mer lättskrämd än jag kan det säkert vara läskigt. Spelet anspelar kanske på hur obehagligt saker kan tyckas för någon som är liten. Barns rädsla dragen till max.

Little Nightmares släps den 28 april, till PC, PlayStation 4 och Xbox One. Så om du liksom jag, gillar det makabra och läskiga med starkt fokus på atmosfär kan jag verkligen rekommendera en titt.  Spelet kan tålas att spela om, och jag tror att Six med sin gula regnkappa kommer bli en spelkaraktär som många kommer känna igen.

Little Nightmares
Stil
95