Röstresurser i spelstrejk

Amerikanska röstkaraktärer strejkar för att få bättre villkor när de arbetar med datorspel. Fackförbundet SAG-AFTRA inledde strejken idag. Ett av målen med strejken är att ge röstskådespelare och stuntpersoner liknande villkor som finns i filmindustrin, samt höjd lön.

Fackförbundet kräver bland annat att röstskådespelare ska få en bonus om spelet de arbetat med säljer bra. Så fungerar det i filmindustrin, skriver SAG-AFTRA. De vill också minska den aktiva inspelningstiden från fyra timmar, till två timmar, för krävande arbetspass.

“Röstaktörer ombeds ofta göra jobb som kräver mycket av deras röstresurser: Simulera smärtfylld död, djurläten, imitera stridsvrål och ylanden,” förtydligar fackförbundet, som noterar att de har rapporter om aktörer som förlorat rösten, hostat blod och även svimmat.

De kräver också att stuntpersoner som gör motion-capture ska ha stuntkoordinator närvarande när de jobben görs av säkerhetsskäl.

Amerikanska spelbranschen har, genom organisationen Interactive Video Game Companies, erbjudit en löneförhöjning om nio procent samt även ett extra tillägg. Vilket fackförbundet tackat nej till.

Bland spelföretagen som påverkas av strejken finns Activision, Disney, Electronic Arts, ljudstudion Formosa Interactive, Insomniac Games, Take 2 Interactive Software and WB Games.

Det är oklart hur lång strejken kan bli. Det är också okänt hur strejken kan komma att påverka utgivningsplanerna för kommande spel.

Prenumerera
Meddelande om
guest

0 Kommentarer
Citerad feedback
Visa alla kommentarer
0
Vi vill gärna höra dina åsikter. Kommentera nedanför!x
()
x