Spelkult sätter tänderna i Christophe Raimbaults charmiga papptolkning av en spagettiwestern.
Colt Express vann årets Spiel des Jahres och det är lätt att förstå varför. Reglerna är korta och spelet snabbt och actionfyllt, med många kniviga val och gott om interaktion mellan spelarna.
Settingen är ett tågrån i den mest klyschiga spaghettiwestern ni kan komma över. Spelarna gestaltar var sin rånare som skall klänga fram och tillbaka mellan vagnarna och försöka komma över så mycket stöldgods som möjligt innan spelet är slut och tåget når ändhållplatsen. För att strula till det, så kommer spelarna att skjuta, slåss och knuffa varandra under spelets gång. Man kan även flytta sheriffen, som också knuffar undan och skjuter på spelarna.
Det finns dock ingen spelareliminering, utan straffet är i stället att de skjutna spelarna ges ett skottkort, som spär ut leken på användbara kort.
Varje spelare tilldelas en karaktär med en specialförmåga samt en egen kortlek med motiv som matchar dess karaktär. Det finns kort för att springa, klättra, råna, skjuta, slåss och flytta sheriffen.
Ghost får alltid spela sitt första kort dolt.
Belle kan inte bli skjuten eller slagen om det finns andra spelare att välja på.
Cheyenne får automatiskt stjäla det hon slår bort från andra spelare.
Tuco kan även skjuta upp eller nedåt.
Django skjuter så hårt att han knuffar spelarna ett steg i skottets riktning.
Doc börjar varje omgång med ett extra kort (sju istället för sex).
Hela spelet delas in i fem omgångskort. Fyra omgångskort som slumpas fram ur en lek specifik för antalet spelare, samt ett avslutningskort. Varje omgångskort anger sedan förutsättningarna för den omgången. Hur många kort som får spelas och hur. Tunnlar tillåter kort att spelas dolt, accelerationsrundor tillåter dubbla kort och växelrundor vänder på turordningen. I slutet på varje omgångskort sker dessutom en specialhändelse, som kan vara allt från passageraruppror till inbromsning som knuffar fram spelarna till en extra och skjutglad argsint sheriff.
Kruxet är dock att händelserna inte spelas upp förrän hela omgången är genomspelad. Då vänder förstaspelaren på de kort som lagts och man spelar upp korten i tur och ordning. Detta ställer ofta till problem då spelarna dels måste hålla koll på vad de andra spelat för att kunna räkna ut var spelarna befinner sig i slutet av omgången. Dessutom spelas en del kort dolt, vilket ökar kaosfaktorn.
När de fem omgångskorten är genomspelade är spelet slut och bytet räknas igenom. Den spelare som avfyrat flest skott tilldelas dessutom en extrabelöning om 1.000 dollar som årets revolverman.
Colt Express är precis lagom invecklat och snabbspelat för att både fungera som gateway-spel för nybörjare, men ändå med tillräcklig spelmekanisk djup och inte minst charmig underhållning, för att även tilltala inbitna gamers. Jag kan utan tvekan rekommendera spelet till alla som är intresserade av lättsmält spelglädje.
En stor tumme upp för de charmiga spelkomponenterna. Det tredimensionella tåget, de onödiga men stämningsfulla ökenkulisserna och att de faktiskt bemödat sig att illustrera unika motiv för varje spelares lek trots att de alla har samma grundförmågor. Dessutom är asken förberedd för att förvara tåget färdigmonterat i separata fack vagn för vagn. Två tummar upp!
[boardgamepricebox id=13283 destination=SE currency=SEK stock=Y]
Missa inte vår recension av den mindre, mer portabla och mer snabbspelade uppföljaren Colt Super Express.