BibbCon, foto: Daniel Roos, Studio Motljus, www.motljus.nu

Spelkulturinstitut i Region Jönköpings län

Genom att skapa ett spelkulturinstitut som fokuserar på en grundläggande spelkulturell bredd och konstnärlig verkshöjd inom spelkulturområdet vill S och MP att Region Jönköpings län ska profilera sig med en modern kulturpolitik och en näringspolitik som förstår till att stimulera nya och innovativa marknader.

Det är i nämnden för Arbetsmarknad, Näringsliv och Attraktivitet som förslaget om en förstudie kring ovanstående resonemang lagts fram.

Som bakgrund anges Statens Mediaråds mätning som visar att 90% av alla barn mellan nio och tolv år spelar datorspel i 2015 års mätning (Fast när Spelkult kollar siffrorna handlar det snarare om 97-98%). Detta ställs i proportion till Dataspelsbranschens rapport om att svenska spelutvecklare omsatte 8,8 miljarder kr 2014, en ökning med 35% och att Microsoft köpt den svenska spelstudion Mojang för 2,5 miljarder dollar. Jämförelsevis såldes Volvo personvagnar för 1,3 miljarder. Att Sverok, som organiserar bland annat roll-, dator- och konfliktspelare, är Sveriges största ungdomsförbund och att Disney söker upp Svenska lajvare för att hitta en ny upplevelseform till sina nöjesparker. Slutligen att i Jönköping samlas tiotusentals LAN:are under vad som kan anses vara regionens starkaste varumärke.

Förutom möjligheten för regionen att ligga i framkant när en ny konst och kulturyttring tar form menar motionsförfattarna att det finns fler behov.

Att marknadskrafter dominerar utbudet skulle kunna leda till att våra barn och ungdomar får ett utbud som är dominerat av vad som är säljbart. Att vissa yttringar av spelkulturen dras med vissa problem, som exempelvis jämställdhet och där behövs det mer kunskap och en auktoritet som kan föra debatten baserad på fakta.

Listan görs lång och det påvisas att det finns en enorm kulturkonsumtion och -produktion utan något offentligt stöd med fokus på de kulturella aspekterna av vad spelande är och innebär.

Med ett regionalt institut som har en stor spelkulturell bredd och ett djuplodande fokus kommer nya kluster uppstå där korsbefruktning av de olika spelkulturella yttringarna kan skapa nya konstformer med innovationer som är tillämpliga även utanför det rent konstnärliga.

Man menar att nästan allt spelande idag är kulturkonsumtion, att spelproduktion innehåller en uppsjö av redan etablerade konstformer som får sitt uttryck i ett nytt ramverk. Högbudgetproduktioner på den digitala spelmarknaden engagerar ofta professionella skådespelare, manusförfattare, bildkonstnärer, grafiker och musiker av internationell dignitet. I andra änden av spektrumet pekar de ut lajvrörelsen som genom konsthantverk, scenografi, författande och kostymmakande kan återskapa miljöer i verkligheten både från fantasin och från historiska miljöer. Någonstans mitt i mellan skapar bordsrollspelare nya världar och fantastiska historier genom aktivt sagoberättande och figurspelarna använder beprövade skulpturtekniker för att skapa sina figurer.

Spelande är inte bara kulturkonsumtion utan spelet förutsätter alltid ett aktivt deltagande av spelaren själv. Till skillnad från andra konst och kulturformer är alltså åskådaren eller deltagaren alltid en aktiv del av processen. Valen som görs i ett spel påverkar både utformning och resultat och ger både möjligheten till att uppleva ett konstverk från flera synvinklar och prova olika vägars utfall.

Man menar vidare att Jönköpings län redan är en bra spelkulturregion;

ett flertal kommuner satsar på e-sport och gamification inom bland annat skola och näringsliv, vi har världens största datorspelsfestival två gånger om året, vi har många gamla och starka rollspelsföreningar, vi har en stor cosplayfestival med besökare från hela landet, det har arrangerats ett flertal Svenska mästerskap i figurspel och vi har duktiga och moderna studieförbund som aktivt arbetar med folkbildning inom området och regionala projekt som jobbat med spelande.Det saknas dock en samlande kraft, ett regionalt spelkulturinstitut.

Slutligen anger de att arbetet bör ske tillsammans med redan aktiva inom spelkulturen i regionen samt inom ämnesområdet etablerad forskning. Att det bör avsättas 500.000 kronor ur regionala utvecklingsmedel för att genomföra förstudien. Genom instiftandet ska regionen visa att de vill ta tillvara på den kraft och den vilja som finns inom kulturen, att skapa de nätverk ett institut innebär i en region med dessa grundförutsättningar skulle alltså kunna göra dem attraktivare för investeringar i sektorn.

Vad säger du, är spelen en kulturell kraft att räkna med, eller ska vi få leka ifred?

Prenumerera
Meddelande om
guest

0 Kommentarer
Citerad feedback
Visa alla kommentarer
0
Vi vill gärna höra dina åsikter. Kommentera nedanför!x
()
x