Fängelsehåla är ett OSR-rollspel från Dieku Games, med estetik och ordval som kommer direkt från IKEA. Allt levererat på 42 luftiga sidor.
OSR? Vad är det?
OSR är en spelstil som försöker emulera eller återuppväcka hur rollspel spelades på förr-i-världen-tiden, D&D innan ens AD&D fanns. Old School Revival, eller Old School Renaissance är vad förkortningen betyder. Exakt vad det innebär skiljer sig från spel till spel, men några återkommande drag finns.
Väldigt förenklat är ett OSR-spel kortfattat och snabbt att läsa in sig på. Det är fokus på våld och grottkräl. Spelet är utan en konkret värld eller lore att läsa in sig på, mer än det absolut nödvändigaste. Vid bordet är striderna riktigt farliga. Din rollperson är din länk in i världen snarare än en genomarbetad och väl gestaltad karaktär i sin egen rätt. Fokus ligger på att du som spelare ska lösa problemen snarare än att din rollperson gör det.
Återigen, väldigt förenklat. Nu till Fängelsehåla i sig.
Regler och system
Det här är ett ganska enkelt spel att ta till sig. Det finns inga färdigheter, utan allt som händer i spelet är kopplat till dina fyra grundegenskaper, som gestaltas av ett värde mellan (oftast) 2-5. När det är dags att göra något slår du lika många tärningar som du har i en relevant grundegenskap och räknar ihop de två bästa tärningarna. Varje problem du vill överkomma har en svårighet att komma över, oavsett om det är en vägg att klättra över, en fiende att besegra, eller en hemlig kod du vill knäcka. Enkelt, tydligt, smidigt.
Möjligen kunde det ha förtydligats en del med lite exempel, för ibland är det närapå för sparsmakat i systemtexten.
En av de roligaste grejerna med systemet är hur du räknar skada. När rollpersonen får skada gestaltas det av du bygger ett tärningstorn. Mer skada betyder fler tärningar att balansera, och när tornet till slut rasar blir din rollperson utslagen och svävar mellan liv och död. Lyckas de överleva med sina vänners hjälp får de ett karaktärsdanande ärr och en permanent tärning i tornet framöver. Riktigt kul grej, särskilt eftersom det är genomtänkt. Det finns förslag på hur man kan göra om ni spelar online eller med folk som av olika anledningar inte kan stapla tärningar (funktionsnedsättning, till exempel). Dessutom regler för vad som händer om tärningstornen välter av misstag när någon stöter i bordet.
Världen? Ytan? Grottan?
Världen är inte så viktig för spelet och avhandlas på en knapp sida. Det är en svag bakgrund för att vi ska ha en anledning till att kräla i grottor och inte mer än så. I de många tabellerna med föremål och magiska runstenar finns det gott om kul grejer som ger dig undantag från reglerna, och många har namn som passar in i valfri årgång av IKEA-katalogen.
Spelledaren har en hel hög med tips och tricks för att bygga grottor och monster med slumptabeller. Det finns utmaningar och fällor, hemliga gångar och allt man kan tänka sig som behövs i en grotta. Men ändå känns det som om något saknas.
Spelet gör nämligen inte så mycket med sitt IKEA-tema som man kan tro. Det är verkligen inget fult spel, och den luftiga layouten är lättnavigerad. Men om Mörk Borg låter varje uppslag se ut som ett skivomslag till valfri Doom Metal-platta gör Fängelsehåla definitivt inte motsvarande med IKEA-temat. Det finns väldigt lite i vare sig språk, världsbygge eller estetik som känns IKEA. Jag trodde att det som är spelets unika säljpunkt skulle vara något som genomsyrar hela spelet, men så är det tyvärr inte.
Totalbetyg
Reglerna är, utöver sin mekanik med tärningstorn, knappast unika. Estetiken är inte fel, men det kunde gjorts så mycket mer med det. Världen är tjänlig, och verktygen för spelledaren likaså.
Men allt sammanvägt? Ett helt okej spel. Jag har svårt att se varför man ska välja just det här spelet framför andra om det är grottkrälande OSR man är sugen på.