I kölvattnet på artikeln om De 10 BÄSTA & mest LOVANDE medeltidsspelen ramlar det in tips på eventuella kompletteringar. Ett sådant tips bestod, av titeln att döma, en Totally Accurate Battle Simulator (T.A.B.S.).
Kanske är det så att vi kan radera hela nämnda lista och bara fokusera på det här spelet framåt? För säg vad du vill om de svulstiga fältslagen i Total War eller de realistiska fäktkamperna i Mount&Blade, men T.A.B.S. är ett projekt från svenska Landfall Games som har potential att överglänsa alla när det gäller fältslagssimulering.
Åtminstone om man får jämföra nämnda titlar med ett “super silly strategy game”. För i den extremt tidiga alfa-versionen jag fått testa på, är det snarast de komiska aspekterna av det lågteknologiska krigets ädla konst som jag får leka med.
Men det är intressant att se ett spel med en simuleringsmodell som blandar en AI passande efterblivna lergubbar med avancerade ragdolleffekter. Jag blir ärligt talat lite osäker på ambitionsnivån, för det märks tydligt att det är en tidig alfa vi testar, men kanske är just på grund av dess barnsligt kaotiska upplägg som det blir så bra.
För, åh gud, vad roligt det är att plutta ut olika kombinationer av arméer för att sedan se dem drabba samman i den mer kaotiska striden än den andra. De tio nivåerna som hängde med i alfan tog slut allt för fort, men jag lär fortsätta att simulera strider i de öppna sandlådefältslagen ett bra tag framöver.
(Status: En liten studio som måste fokusera på en titel i taget. Spelet är Alfa (Sign up) tills deras aktuella projekt är klart)