Myndigheten för tillgängliga medier MTM är en del av Kulturdepartementet och har till uppgift att göra olika former av media tillgängliga för personer med någon form av svårighet eller funktionsnedsättning. Det kan röra sig om dagstidningar och skönlitteratur som inläst material eller studielitteratur för högskolestudier och bilderböcker i punktskrift. I deras utbud av material finns även spel. En del av dem är tänkta att användas i pedagogiskt syfte men det finns även spel för rent rekreationssyfte.
I en del fall, till exempel i en vanlig kortlek, kan det räcka att märka korten med punktskrift för att göra korten tillgängliga för personer med synnedsättning eller blindhet. I tärningsspelet Jackpot har träbrickorna märkts med siffror i punktskrift och tärningarnas ytor är nedsänkta så att prickarna lätt går att känna av.
I andra spel där färg har betydelse kan både pjäser och fält på spelplanen märkas på olika sätt. I Fia med knuff har de olika pjäserna ett utskuret mönster på toppen vilket gör att de är lätta att skilja åt. Spelplanens fält är nedsänkta så att de dels är lätta att urskilja men även för att det ska vara lättare att placera pjäserna. I Schack är det redan tillräckligt med skillnader på de olika pjäserna för att det ska vara lätt att känna skillnad på dem. Den anpassning som har gjorts är att alla de svarta pjäserna är försedda med ett metallstift i toppen och på spelbrädet är de svarta rutorna upphöjda. Dessutom har alla pjäser en pigg i botten så att de står säkert på den ruta där de är placerade, detta gör att en person med blindhet lätt kan undersöka hela spelbrädet utan att oroa sig för att välta omkull några pjäser.
Ett begrepp som pedagogerna på MTM pratade om när jag besökte dem var “nyfikna fingrar”. För barn eller en person som nyligen drabbats av blindhet och håller på att öva upp sin förmåga att känna med fingrarna kan spel användas eftersom de är lustfyllda. Ett till begrepp som var nytt för mig var “taktila material”, vilka är material framtagna just med tanke på hur de känns under fingrarna. Framförallt används de för att skapa bilder, kartor och diagram som kan avläsas taktilt, d.v.s. med hjälp av fingrarna.
Bilden nedan visar ett spel som är framtaget för att öva den taktila förmågan. De olika fälten på tärningen är täckta med olika material, allt ifrån mjuk filt till strävt sandpapper och ett kallt metallnät. En spelare slår först tärningen, känner på materialet på toppen och letar sedan upp en pjäs med samma yta ur en silkespåse. Den som först fyller sin bricka med alla sex material har vunnit. Brickorna representerar även de sex punkterna i punktskriftsalfabetet vilket gör att en även kan träna bokstäver på ett enkelt sätt medan en spelar.
I det sista exemplet används både punktskrift, taktila ytor och pjäser med olika former. Reglerna finns beskrivna i både punkt- och svartskrift. Pjäserna är distinkt olika och de olika fälten på spelplanen har olika ytor som lätt kan kännas av med fingertopparna.
Förutom att dessa spel gör att fler kan njuta av spelhobbyn är de också utformade för att kunna spelas tillsammans, både av personer med och utan synnedsättning. För en person med fullgod syn är det dessutom en ödmjukande upplevelse att dra på sig en ögonbindel och känna sig fram över spelplanen, och fundera på var katten en la den där tärningen. För mer information om spel anpassade för personer med blindhet eller synnedsättning kan du ta kontakt med MTM eller Iris Hjälpmedel.