Kaskelot – engelsk skräck till svenska Kutulu

Det här är ett mysterielandskap till Kutulu, det svenska spelet baserat Lovecrafts skräcknoveller. Vi är i England, i den lilla turiststaden Clacton-on-sea och det tidiga 1920-talet. Här har ett mystiskt kadaver spolats upp på land, resterna av ett ofantligt vidunder bortom förstånd och förståelse. Hur påverkar detta staden? Människorna i den? Vad betyder kadavret för turister och boende? Allt detta och mer i Kaskelot

Den fysiska boken

Kaskelot är en liten bok i A5-format på bara 60 sidor. Kortfattat och koncist, precis som spelet Kutulu i sig. 

Boken består av två delar. Först en presentation av staden, dess platser och invånare. Sedan fyra korta äventyr, varav alla borde kunna hinnas med på ungefär ett spelmöte var. 

Layouten är luftig med endast ett fåtal bilder. Illustrationerna är foton från 1920-talet, men en och annan handout till äventyren är i färg och nybyggd. Särskilt omslaget till ett pulpmagasin av det slag Lovecraft från början blev publicerad i sticker ut.

Boken är välgjord och tillgänglig utan krusiduller. 

Mysterielandskapet Clacton-on-Sea

Staden är väl beskriven, med ett kort och fokuserat språk. Det är inte långa utläggningar om någonting, utan fokuserat på grundläggande bitar för att förstå platsens essens, och sedan är det upp till spelledaren att ta över. Det passar mig bra – varför ska jag grotta ner mig i detaljer i hur Clacton-on-Seas lilla kyrka fungerar, som exempel, eller dess karta och var psalmböckerna förvaras? Det är lättare att ta konceptet kyrka och köra därifrån själv. Det som skiljer sig från generiska folkbibliotek får jag utskrivet – som prästens namn och personlighet, eller kyrkans besökstapp. 

Vid varje viktig plats i staden står också minst ett äventyrsfrö som knyter an till detta vidunderliga kadaver, men inte alla direkt kopplade till det. De flesta handlar istället om den skräck och galenskap som människorna i staden drabbas av, och hur det i sin tur skapar kaos och gör människor till monster. 

Fyra korta äventyr

Att äventyren inte tar mer än 8-9 sidor är inte något negativt, snarast tvärtom. Det gör det lättare för spelledaren att memorera äventyrets viktigaste delar, och fokusera på att hålla ett levande spel igång. 

De fyra äventyren är alla bra, även om det sista har en lösare koppling till Lovecraft än de andra. Om något kan jag nog känna att det finns fler äventyrsfrön i del ett som förtjänar att byggas ut lika mycket som de fyra äventyren här. Som exempel finns det ett hotell fullt av hitresta ockultister och svartkonstnärer, och det stället sparkade igång hur många idéer som helst i mitt huvud.

Avslutningsvis

Det här är ett riktigt bra köp för dig som gillar Kutulu. Särskilt eftersom du har all möjlighet i världen att titta noga själv först – hela boken är nämligen gratis som PDF.

Kaskelot använder Kutulus principer och spelstil på ett föredömligt sätt. Jag är personligen övertygad om att det här hjälper dig som spelledare mer än äventyrsmoduler på 100+ sidor. Det är fokus på det viktigaste, och det gör allting extra tydligt.

Rekommenderas.

Kaskelot - engelsk skräck till svenska Kutulu
Läsarbetyg1 Rösta
Positivt
Tydligt och lättöverskådligt
Mycket äventyr för pengarna
Stöd för spel snarare än information att memorera
Gratis PDF
Negativt
Kan vara knepigt för nya spelledare
3.5
Betyg
0
Vi vill gärna höra dina åsikter. Kommentera nedanför!x
()
x