Rollspelet Call of Cthulhu behöver nog ingen djupare introduktion idag. Men visste du att spelet har en egen avdelning på världens största PDF-central för rollspel?
På DrivethtruRPG.com finns sektionen Miskatonic Repository, där du kan hitta saker till Call of Cthulhu från hela världen.
Där finns ett paket som heter Northern Lights and Darkness. I det finns scenarion från Norden, skrivna av sex olika skandinaver om deras hemländer. Alla sex scenarion utspelar sig i någorlunda nutid, med 1999 som tidigaste punkt. Hela paketet är på runt 175 sidor.
Låt oss ta en närmare titt på paketet.
Dreamers of Bogland (Finland) – Wille Ruotsalainen
Det här är ett klassiskt CoC-äventyr, med en väldigt kul koppling till både dagens och äldre Finland. Lovecrafts värld och gudar knyts in i nationaleposet Kalevala när en arkeologisk utgrävning stör ett mångahundraårigt människooffer i sjön Leväluhta. Därifrån sprids sedan mörka drömmar, depression och hot om att ett uråldrigt hot kan vakna igen.
Scenariot är centrerat kring Leväluhta och den lilla orten Isokyrö där sjön ligger. Rollspelarna förväntas undersöka platsen, både de som drabbats av mystiska drömmarna och sjöns mysterium. Den charmigaste detaljen är nog att det på det lokala gymnasiet finns det en nybildad kult kring de mörka drömmarnas ursprung. Kulten spenderar sina dagar på att klottra graffiti med Cthulhu-tema på olika ställen i den lilla staden.
Scenariot är kort, men tajt och välgjort. Det finns många handouts och olika ingångar i hur spelarna kan börja undersöka Leväluhta fördelat på olika färdigheter. Det känns som ett bra introduktionsscenario som kan hinnas med på en kväll och ge en bra Lovecraft-känsla.
A shadow of what once was (Svenska Lappland) – Oscar Sedholm
Vi är strax utanför Jokkmokk denna gång, i den lilla byn Tuorsjaure. Här har ett gruvbolag öppnat en gruva, men råkat sabotera en gammal och glömd skyddsmagi mot en av de gamla gudarna. Gruvbolaget försöker fuska med arkeologiska lämningar och anlitar ett modernt och ökänt vaktbolag. Det gör att rollpersonerna får tampas med både helt vardagliga problem och fiender samtidigt som de tampas med monster från Lovecrafts mytos.
Äventyret startar med konflikten kring gruvan, där klimataktivister finns på ena sidan, gruvbolaget på den andra och lokalbefolkningen kluven i två delar.
Spelarna får efter en tydlig startscen möjlighet att undersöka hela Tuorsjaure med omnejd lite i sin egen takt. Det finns gott om möjligheter för spelledaren att lämna ut ledtrådar, förlänga scenariot om så önskas, eller bara låta rollpersonerna strosa runt och bekanta sig med omgivningen och de prominenta i lokalbefolkningen.
Alla ledtrådar leder fram till en slutscen med action, drama, och en ritual som utförs i mörkret när onämnbara monster lurar i skuggorna. Allt man vill ha av ett Chtulhu-scenario.
The Hidden People (Island) – Theodor Helgason
Island står näst på agendan, och här möts Islands egenartade folklore Lovecrafts varelser. Mi-Go med sina hjärnexperiment, mystiska svampodlingar och knarkande ungdomar, en underlig tantrisk yoga-sekt, och mycket mer. Allt i en liten ort på Islands östkust som hittills mest varit känd för sin fiskeindustri.
Här har vi ett tydligt brott med klassisk Lovecraftiana – det finns mig veterligen ingen novell av Lovecrafts egen hand som inkluderar folktrons väsen på det sätt som äventyret gör här. I vilket fall fungerar det bra, även om det känns ovant.
Huvudhandlingen är en konflikt mellan älvfolket som trängs undan av Mi-Go och deras svampodlingar. Människorna dras in då svamparna också skapar problem för lokalbefolkningen. Jag är personligen skeptisk till en del storyknutar i äventyret, då det bland annat känns som om det förutsätter att rollpersonerna kommer att testa att äta svamparna trots att de sett dess effekter, förutom det att rollpersonerna förutsätts vara laglydiga medborgare, eller till och med poliser. Inte sådana som stoppar in konstiga svampar i munnen direkt.
Överlag är det ett kul scenario, med många vändningar och bra karaktärsgalleri. Beroende på rollpersonernas val kan det bli paranoiabaserad skräck, klassisk kosmisk Lovecraft-skräck, eller bägge delar. Värt att ta en titt på.
The tunnel people (Sverige och Stockholm) – Jonas Morian
Här går vi pang på i första stycket. Vi börjar redan när rollpersonerna går ner i tunnlarna under Stockholm, utöver lite handouts de ska ha innan äventyret börjar. Alla är Urban Explorers, och letar efter en försvunnen legend inom området – UE-nestorn Rizzo. På Rizzos blogg finns ett sista inlägg om ett gammalt skyddsrum från femtiotalet, men också om läskigt folk i tunnlarna – “The Tunnel People”
Rollpersonerna är snart nere i underjorden, och följer spåren av Rizzo. På vägen hittar de mystiska svampar, underjordisk nästan-kult, folk som helt förmöglats och blivit viljelösa zombier. Ett av de lyckliga sluten är att svensk militär stormar tunnlarna med eldkastare och våldsamheter, och rollpersonerna förbjuds att någonsin berätta om vad som hänt.
Det här är ett bra äventyr, kort och koncist. Det bör vara lagom för en kväll. Det är också oväntat lite Lovecraft. Inga klassiska monster och varelser, ingen Necronomicon eller Book of Eibon, inga gamla gudar. Men det blir bra skräck ändå, och rätt typ av oförklarligheter för att det ska kännas Lovecraft, även om inga kändisar dyker upp. Snarare bidrar det till det oförklarliga.
Det går att spela även utan de medföljande rollpersonerna utan alltför mycket krångel, och istället vara en vanlig grupp undersökare. I vilket fall kommer spelarna få en kväll av bra Cthulhu-känsla och ett bra äventyr.
The art of Hygge (Danmark) – Poul Holmelund
Ett konventsscenario som går in på djupet med att förklara vad det danska konceptet Hygge är. Riktigt snygga handouts, och det finns till och med en förberedd spellista.
Det här är ett hårt styrt scenario i gammaldags konventsstil. De färdiggenererade rollpersonerna är konststudenter här på utbyte från USA. De är rejält nervösa nu när slutprojektet närmar sig. Startpunkten är när de av en slump påbörjar ett samarbete med Amanda Hansen, en dansk kulturkändis. De bjuds in till hennes lyxiga hem i Dyrehavn, och sedan börjar alla spoilers ni kan tänka er.
Scenariot har en tydlig tanke och rot, och det är gott om tips till spelledaren. Men grunden i scenariot är tyvärr rätt passivt. Rollpersonerna saknar möjligheter till intressanta val och att ta initiativ, och det hårt rälsade slutet går inte att komma förbi. De förberedda scenerna är i princip tre tillfällen där Amanda (alltså spelledaren) förväntas föreläsa för rollpersonerna (alltså spelarna) om vad Hygge är och hur det påverkar det danska kynnet. Det känns som om fel spelgrupp kommer bli uttråkad snarare än skrämd eller underhållen.
Det här är det enda scenariot i samlingen jag inte kan rakt av rekommendera, trots dess höga produktionsvärde. Det är smalt och till för en mer friformsorienterad grupp – snarast black box-lajvare med mycket vana från Nordic Larp. Inte ordinare spelare i en vanlig CoC-kampanj.
The Excursion (Norge) – Maja Hvalryg Kvendseth
Vi är på den norska kusten utanför Trondheim. Härifrån reser en liten grupp antropologer och historiestudenter ut till en excentrisk pensionerad professor som påstår sig ha gjort banbrytande fynd på en obebodd holme. Men självklart är allt inte så enkelt, och Deep Ones, ett spöke, och en av de gamla gudarna dyker upp i äventyret.
Ett klassiskt format för Call of Cthulhu-scenarion är att rollpersonerna kommer till en isolerad plats de inte vet något om, och måste undersöka den utan att veta om att det är något övernaturligt på gång från början. Exakt det upplägget har vi här. Rollpersonerna upptäcker först mystiska saker på den pensionerade professorns lilla skärgårdsö, och sedan ännu mer på den obebodda holmen han visar dem till. Sedan kommer det övernaturliga i full fart.
Hemmabyggda rollpersoner är lätta att få in i scenariot, då allt som krävs är att de känner den professor som bjudit in dem ut till ön. Den professorn i sin tur kan vara vem som helst som råkar känna en akademiker. De befintliga rollpersonerna – studenter i Trondheim – är inte specifikt knutna till scenariot, men är självklart trevliga att spela med de också.
Detta scenario, tillsammans med A Shadow of What Once Was, är nog det scenario som gör mest av att den nordiska kopplingen. En autentisk lokal legend hämtad direkt ur Norges kriminalhistoria är basen för stora delar av scenariot. Den karga miljön i Trondheims skärgård är perfekt nordisk äventyrsplats, särskilt eftersom den också skapar en känsla av utsatthet i utbölingar av rollpersonstyp. Alltihop flyter ihop i ett riktigt bra Lovecraft-scenario tydlig norsk prägel.
Avslutningsvis
Det här är en bra samling scenarier, med ordentlig bredd inom både Lovecraftiana och typer av rollspel. En del längre, en del kortare, en del modernare, en del i klassiskt format. Alla är värda att kolla in, om än vissa har en smalare målgrupp än andra.
Det här paketet är fullt av kvalitet, och för bara 12 dollar / cirka 130 kronor är det absolut värt priset.
Rekommenderas varmt.