Game Developers Conference lockar spelutvecklare från hela världen. Sverige inget undantag. Vi talade med två svenska företag som är på GDC av lite olika anledningar. Skövdeföretaget Tarhead Studio är på GDC för att hitta en amerikansk distributör för deras spel Ruin. Medan stockholmsbaserade Fatshark Games är här för att trumma upp intresse för deras kommande Warhammer: The End Times – Verminitide.
Spelkult fick en pratstund med vd Emil Helge och vice-vd Martin Eriksson. Enligt Helge har intresset för Ruin varit stort. Redan vid förra GDC fick de klart för sig att konceptet till Ruin var starkt nog för att bygga på. Sedan dess har företaget med 15 anställda jobbat med att få kärnan till spelet klart till årets mässa.
Ruin beskrivs som ett herre-på-täppan-spel där två lag kämpar om att knuffa ut det andra laget från spelplanen. Deltagarna i tremannalagen kan skaffa olika förmågor för att vara mer offensiva eller defensiva i spelet. Det är ett spel för snabbfingrade och snabbtänkta.
Martin Eriksson berättar att de fått bra kontakt med amerikanska företag och ser fram emot att få höra vad övriga besökare på mässan har att säga. När mässgolvet öppnar på onsdag, så är Tarhead Studio en av de många hundra speltillverkarna som visar upp sig för gräddan av spelbranschen i världen. Förhoppningen är att få kontakt med en amerikansk förläggare som kan publicera spelet.
Fatshark Games behöver inte leta förläggare, eftersom de själva förlägger det kommande Warhammer: The End Times – Verminitide. Marknadsansvarig Cecilia Larsson berättar att företaget är på mässan främst för att visa upp spelet och förbereda amerikansk media på att det släpps i höst. GDC är den självklara platsen att möta journalister och media. Detta är första gången någon utanför företaget har fått se spelet. Eftersom det är en tidig utvecklarversion tillåts vi inte visa rörliga bilder från spelet.
Också detta spel betonar samarbete. I Verminitide jobbar en grupp om fyra spelare att ta sig igenom 14-talet banor. Banan som visades utspelades i en medeltida stad, överlupen av råttmänniskor. Spelet för tankarna till hack’n’slash, men med betoning på team-work. Flera specialfiender är kraftfulla och kräver samarbete för att besegras.
Reporter: Joacim Mattisson
Redigering: Daniel Roos
Musik: Martin Lindh