Andra världskriget är historia
Tidigare avsnitt av Codename: Panzers har behandlat andra världskriget, men “Andra världskriget är historia”. Det är slogan till det senaste tillskottet i spelserien. I stället handlar det om ett alternativt kallt krig, som blivit hett. En verklighetsflykt där Sovjet attackerar Nato innan muren hinner falla.
Känner vi igen scenariot? Självklart, eftersom det är våra egna svenska spelproducenter Massive, som gjorde samma sak senast i World in Conflict. Så man kanske snarare skulle säga att även Kalla kriget nu är historia. Så frågan är vad detta nya Codename: Panzersspel tillför till genren.
Har du spelat något av de tidigare spelen känner du direkt igen dig i den något styvmoderligt stela styrningen. Likt många andra RTS, så lider Cold Wars enheter av problem att hitta smidigast väg till sitt mål. Här blir det ofta riktigt frustrerande.
Spelet verkar heller inte riktigt veta på vilken fot det ska stå. Samtidigt som man har visst fokus på realism, avsaknaden av basbyggande, rätt realistisk grafik och fysik med förstörbara byggnader, så ser man sjukvårdare kasta stora gröna plus på dina trupper för att läka dem i stridens hetta. Känslan av realism är som bortblåst.
Jag har även svårt att köpa varför ett automatgevär gör mer skada på en människa än en bazooka. Eller varför trupper överlever brinnande av napalm i vakttorn av trä. Givetvis är det balanseringsåtgärder, men då borde man skyltat tydligare om att det var ett arkadspel det handlade om.
Vad gör då detta strategispel, som saknar basbyggande och utspelas under ett alternativt kalla kriget, bättre än World in Conflict? Inget. Köp det sistnämnda om ni inte redan har det. Det är både snyggare, roligare och med bra mycket tydligare vision.