Den Brända Jorden – Rörigt äventyr som ger mersmak

Här kommer ett nytt tredjepartsäventyr till Fria Ligans Drakar och Demoner. Den här gången från Daniel Lehto, en av landets mesta rollspelsproducenter.

Klassisk husmanskost

Den Brända Jorden är både ett äventyr och en beskrivning av landet Nordmark med omgivning. Här finns det djupa skogar, älvar och städer, orcher, dvärgar, monster och varelser, och allt annat som ingår i en klassisk standardfantasy. Det är lätt att komma in i stämningen. Det känns hemtamt, en sorts rollspelens husmanskost.

Med det sagt finns det ändå vissa nischer. De halvnomadiska kentaurerna i grannlandet Cavalion är ett lite ovanligare inslag och sticker ut på precis rätt sätt. Alver saknas också, och skogarna är istället proppfulla med monster. 

Alltihop kommer i en klassisk box som känns precis lagom påkostad. Bra illustrationer, flera olika kartor, och en hårdinbunden bok med färgbilder rakt igenom.

Själva äventyret

Äventyret börjar när rollpersonerna är ute i vildmarken och av en slump kommer över en magisk amulett. Amuletten är centralpunkt i ett stort drama med mörkermagiker, vandöda, jättespindlar, en gigantisk eldsalamander och historia flera hundra år bakåt i tiden. Den tillhör egentligen en urgammal magiker som börjar manifestera sig i rollpersonernas drömmar så länge amuletten är i deras ägo. Allt är kopplat till att magikern vaknat i sin krypta efter många hundra år och nu vill avsluta sin plan. 

Till äventyret har vi två tidslinjer – dels en lång och beskrivande över hela områdets historia med kungalängd och allt. Den andra är mer kortfattad och är direkt kopplad till äventyret enligt formatet detta händer om RP inte gör något. Det är ett grepp jag själv gillar mycket, och det ger mig en bra start i äventyret för att få en bra överblick om vart allt är på väg. 

Tyvärr håller den tydligheten inte i sig i resten av äventyret. Det finns gott om spelledarpersoner i äventyret, men ytterst få har en tydlig agenda. Nordmark känns statiskt och som om den går på tomgång. Ingen har en plan eller åsikt som inte är kopplad till exakt vad äventyret handlar om. Det är som om ingenting har hänt på platsen sedan skurkmagikern besegrades för hundratals år sedan.

Disposition och presentation

Den Brända Jorden är tyvärr rätt rörigt upplagt. Även om grunden i äventyret är solid är det svårt att få grepp om vad som ska hända. Det saknas sidhänvisningar, platsbeskrivningar blandas upp med beskrivningar av SLP, kartorna saknar flera av platsnamnen som refereras till i texten, och det är svårt att hitta ett flöde genom boken för att kunna greppa platsen och dess invånare på ett smidigt sätt.

Till exempel kommer inte äventyrets start förrän mer än 30 sidor in i boken, och innan dess är det en blandning av stort och smått. Dels en bakgrund för hela äventyrets stora konflikt, men också presentationer av spelledarpersoner som inte är kopplade till konflikten alls, sånger och myter, och sådant som utan kontext känns mer förvirrande än hjälpande. 

Summa summarum

Det finns ett bra äventyr här, och Nordmark verkar vara en kul plats att äventyra på. Jag ser däremot inte att jag kan göra det utan att arbeta om äventyret en hel del. Boken är svårtillgänglig, och hade mått bra av att redigeras om ett varv eller två till. 

Den Brända Jorden är aldrig dålig, men ger mer mersmak än substans. Jag är mer sugen på att se vad Daniel Lehto skriver nästa gång än att ge mig i kast med Den Brända Jorden i sig. 

Den Brända Jorden
Läsarbetyg22 Betygsätt
Positivt
Bra grund
Klassisk fantasy
Negativt
Svårt att få grepp om
Rörig disposition
Ont om stöd till spelledaren
2
0
Vi vill gärna höra dina åsikter. Kommentera nedanför!x
()
x