Möjligheten att vandra utanför sina rymdfarkoster är något som varit en kontroversiell vattendelare i communityn för de mer hardcore rymdfantasterna som spelar Elite: Dangerous.
Det vore väl en lögn att inte påstå att de kan ha sneglat på Star Citizens utveckling inför valet att införa möjligheten att nu gå till fots i den kommande uppdateringen Elite Dangerous: Odyssey som planeras släppas nästa år.
Extra intressant blir det när man ser till det faktum att både Elite Dangerous och Star Citizen startade som Kickstarterkampanjer samtidigt under hösten 2012. De gjorde dessutom reklam för varandras projekt eftersom de bedömde att de var så skilda åt spelmässigt att de ändå inte konkurrerade. Båda skapade av veteraner med kultförklarade rymdspel i bagaget. I David Brabens fall var det Elite och Frontier: Elite II redan till 8 och 16 bitars hemdatorer som Commodore C64, Amiga, Atari, och senare även till MS-DOS medan Chris Roberts förvisso varit delaktig i flera spel under 80-talet, så släpptes hans egna verk, spelserien Wing Commander I,II, III och IV lite senare under 90-talet till Amiga, MS-DOS, SNES, Sega CD, 3DO, Mac och Playstation. Chris fortsatte även skapa liknande rymdspel i början på 90-talet i form av Starlancer och senare Freelancer, men där blev han i fråntagen utvecklingen efter en konflikt med Microsoft.
Så frågan är om Chris och David fortfarande bedömer att deras senaste spel inte är konkurrenter till varandra. Vad tror ni och ser ni fram emot att kunna använda era rymdben i Elite?
Undertecknad är förväntansfull backare av båda projekten sedan de startade och steget att addera förstapersonsupplevelser i Elite är ett bra steg mot att göra spelet mer immersivt och det kan väl aldrig vara något negativt i en rymdsimulator?
Vi scifi-fantaster går en ljus spelframtid till mötes!