Krig i åttiotalets Sverige
Sovjetunionen har invaderat Sverige. Den verkliga ubåtskrisen 1981 när en rysk ubåt går på grund långt inne i Stockholms skärgård eskalerar. Det blir en total invasion av det neutrala Sverige, men det går sämre än Sovjet räknat med. Nu har ett knappt år gått, och fronten går tvärs igenom landet strax norr om Gävle. I ockuperat område har fienden problem med partisaner, motståndskämpar som gör vad de kan för att sabotera och komplicera tillvaron för den ockuperande makten. Alla uppgifter om att motståndet ska upphöra är falska.
Småland, Kalmar, Tineryd
Det ena förslaget är ordningsmakt i det DDR-styrda Kalmar. Rollpersonerna blir poliser som gör vad de kan för att komplicera tillvaron för de ockupanter som de rent formellt måste samarbeta med. En svår position, som ger en kampanj full av svåra val.
Själv taggade jag till ordentligt på det andra förslaget – att spela gymnasister i det lilla (och fiktiva) samhället Tineryd. Det är svårt att inte jämföra med det stora åttiotalsrollspelet i Sverige – Fria Ligans moderna klassiker Ur Varselklotet. Men där Ligan siktade på mys och äventyr genom barns ögon är det här klart mörkare. Nästan vuxna tonåringar som plötsligt fått framtiden kapad av en ockupation? Självklart vill de göra vad de kan för att hjälpa partisanerna i deras närhet. Åka kurir med hemliga brev, skvallra om vad de sett på stan, smuggla patroner och mycket mer. Allt på cyklar och gammaldags Zündapp-mopeder.
De här två kampanjförslagen har mycket överlapp, men angriper livet under ockupation från väldigt olika håll. Den tristess i vardagen som finns i tonåringarnas liv lockar mig, och den typ av kampanjvärld som ständigt hålls i rörelse av deras handlingar fullkomligt spritter av äventyrsuppslag och idéer, som en tonåring efter fjorton koppar kaffe.
Ovanpå det har vi snyggt konstruerad slang och terminologi, baserad på ett hopkok av svenska, DDR-tyska, NATO-engelska, och rester från andra världskrigets norska och danska. Eftersom invasionen kom 1981 är det många som ännu minns andra världskriget och vad som pågick i vår absoluta närhet.
System och tärningsrullande
Det här är det andra spelet som använder sig av Anders Blixts egen BRP-variant. Expert Nova var det förra, och reglerna är snarlika även här. Av bokens 148 sidor ägnas 46 till regler.
Har du spelat någon av Äventyrsspels gamla klassiker, eller för den delen Call of Cthulhu och andra BRP-regler kommer du känna igen dig. Men det här är en mer strömlinjeformad version, där enkelhet och lättillgänglighet satts i första rummet. En del knepiga termer finns förstås (deltavärde, till exempel), men det tog mig betydligt kortare tid att få grepp om än jag var rädd för. Alla färdigheter är baserade på yrken och identiteter (Cyklist, Soldat, m.fl.) snarare än rollspelens klassiska verb (Hoppa, Klättra, etc.), och din rollperson förväntas inte behärska så många färdigheter.
Den enkla grunden i regelsystemet kompletteras med en stor mängd frivilliga regler som kallas Krom, och dessutom ett antal specialregler som specifikt rör militärmakt och som sätter färg även på världen. När en del av äventyrsuppslagen handlar om att hålla koll på exakt vilka pansarfordon och vapenslag ockupationsmakten för in i landet, är det fullkomligt rimligt att de behandlas olika även regelmässigt. Värld, äventyr och regler i en fin symbios där detaljerna ger bra krydda, snarare än känns överflödigt MÖP:iga.
Dessutom är det gott om bra exempel på annat än strid också. Det bästa är en kort sekvens i reglerna som förklarar hur ett förhör av en infångad kvisling går till.
Stil och layout
Om det är något att klaga på i spelet är det nog den grafiska designen. Den är aldrig dålig, men känns mer funktionell än påkostad och genomtänkt. Jag hade inte haft något emot en något mer luftig design och fler illustrationer. Det är alls inget fel på det som finns, särskilt inte illustrationerna vars stil för tankarna till SoldF och Försvarets utbildningsmaterial. Men när texten är så bra skulle det inte skada om layout och grafisk design låg på samma nivå.
Med det sagt är det alls inget som sänker spelet. För här har Anders Blixt och Johan Okker levererat en av de bättre rollspelsprodukter som getts ut de senaste åren.