Den svenska spelutvecklaren Anton Schillén drömmer stort men har bestämt sig för att börja på en mer lättillgänglig skala, nämligen med Alfasnake, en korsning mellan det gamla mobilspelet Snake och sällskapsspelet Alfapet.
AlfaSnake är uppdelat i två faser, den första är tydligt Snake-inspirerad och den andra liknar brädspelet Alfapet. Klarar du dig igenom båda kan du gå vidare till nästa svårighetsnivå och fortsätta spela. Ett okomplicerat upplägg som flyter på rätt bra. På sin blogg beskriver han hur han sänkt ambitionen från avancerade multiplayerspel till ett mobilspel som ska vara kul att spela men också genomförbart inom en rimlig framtid. Resultatet är AlfaSnake, en nostalgisk spelkombination med moderna hjälpmedel.
Det första blogginlägget som publicerats på AlfaSnakes hemsida är från i mars 2018 och redan i juli samma år finns spelet tillgängligt som opublicerad testversion i Google Store, och går att hitta under speltillverkarnamnet Susapp. Eftersom jag tillhör gänget som spelade sönder min knappsats (mobiler hade knappar på den tiden, lång historia) på rasterna under 2000-talet när Snake var en grej var jag väldigt glad att få chansen att testa det redan nu.
I första fasen spelar du, som i de gamla Snake-spelen, en orm. Du börjar som ett huvud med en svans och ska samla brickor med bokstäver för att bli längre. Det finns alltid två brickor som slumpvis placerats ut på brädet för dig att fånga. Tar du en försvinner den andra och två nya dyker upp på nya platser av brädet. Ju längre du blir desto snabbare rör sig ormen framåt och du styr honom upp, ner, vänster, höger med hjälp av att svepa med fingret i den riktning som du vill att han ska åka.
För mig tog det ett tag att vänja sig vid den här motsvarigheten till att använda sig av knapparna på en faktisk knappsats, men jag kommit in i det har jag inte haft några problem att göra snabba vändningar och min orm blir lång och fin. Det finns ingen egentlig poängsättning i det här momentet, förutom att du hela tiden kan hålla koll på hur många brickor du samlat, men nästa del kompenserar för det.
Fas två inträffar när ormen dör (det vill säga när han åker in i en vägg eller sig själv). Du ska då använda dig av brickorna du samlat för att skapa ord i sann Alfapet-anda. Brickorna är värda olika poäng beroende på bokstav, och självklart finns det också brickor att samla som har dubbelt värde eller andra bonusfaktorer. Redan på menyskärmen där du väljer vilken nivå du vill spela får du veta vad som krävs för att få gå vidare. Nivå 1 kräver ett fullständigt ord på minst två bokstäver för att gå vidare, sedan ökar svårighetsgraden (fler ord krävs, vissa blir längre, vissa bokstäver kan efterfrågas).
Här ska du alltså bygga ord av dina brickor. Du väljer brickor från den lägre delen av skärmen och orden formas på en sektion högre upp. För att ta bort bokstäver klickar du på dem. Är du nöjd med ett ord kan du låsa det och gå vidare till nästa. Poängen syns hela tiden uppe i hörnet, både hur mycket som krävs för att klara banan (du samlar 1-3 stjärnor beroende på hur hög poäng du får) och poängen för orden du byggt. När du är färdig bestämmer du själv genom att avsluta rundan och detta för dig, utan vidare väsen, tillbaka till spelmenyn.
En spelomgång tar inte många minuter, det handlar egentligen mest om hur lång tid du tar på dig i Alfapet-fasen. Din egen prestation syns i efterhand på antalet stjärnor du fått på en nivå och, om du är skicklig, på Topp 10-listan som nås via huvudmenyn. I övrigt är det du ser det du får. Spelet har i dagsläget inga alternativa spelformer eller unlockables (vilket är ganska uppfriskande för någon som föredrog stillsamma och icke-hysteriska spel), utan är precis som avsett ett enkelt och underhållande spel.
Det finns saker som kan förbättras, som att ormens hitbox är lite knepig vid huvudet och hur kroppen beter sig i svängarna som gör det svårt att kalkylera hur tight man vågar slingra sig. Trots att spelet har en tutorial skulle det vara skönt att kunna få upp en lista över hur de olika bonusbrickorna fungerar även senare i spelet. Jag blandar hela tiden ihop dem och har också märkt att det finns en klocka som sporadiskt dyker upp vars funktion inte riktigt är klar för mig.
Grafiken är enkel och tydlig. Ormen förtjänar särskilt beröm då den ser enhetlig ut både i sin korta startform och när den är riktigt lång. Det faktum att den blinkar under spelets gång ger en levande känsla som jag uppskattade väldigt mycket. Även rutnätet funkar bra och ger ett inslag av Alfapet även till den första spelfasen. Färgschemat är livfullt och funkar bra i spelmomenten, men det gör viss text svår att läsa. Det skulle vara lättare att göra en snabb avläsning av poäng och samlade brickor om det fanns lite mer plats för dem i interfacet.
Musiken är behaglig och gör att man kommer in i ett skönt gung, men direkt när ormen dör blir spelet tyst. För att det hela ska kännas mer enhetligt skulle jag önska någonting liknande i andra fasen. Jag saknar också ljud i allmänhet. Det finns inga effekter när ormen dör eller tar en bricka eller när jag lägger brickor för att skapa ord i andra fasen. Navigationsmässigt är det också lite svårt att träffa rätt här, och ett försök att radera den senaste brickan i ett ord har några gånger resulterat i att jag istället råkat låsa ordet.
Med detta sagt tycker jag att AlfaSnake på det stora hela är kul och värt att spela igenom. Som jag var inne på tidigare finns det någonting charmigt och avslappnat i att inte heller tävla mot någon såvida man inte vill komma med på Topp 10-listan. Det vore kanske roligt att bygga vidare på den funktionen och även ha en möjlighet att se över sin egen statistik i framtiden, men även utan att ändra någonting är AlfaSnake både ett spel jag skulle rekommendera och spela om. I slutändan är det enda jag skulle önska i framtiden att få en tydligare enhetlighet genom spelfaserna och ett mer genomarbetat interface.
Jag ser fram emot att se appen utvecklas och vill verkligen se fler spel från Susapp i framtiden.
Testversionen av AlfaSnake är kostnadsfri och går att få tag på exklusivt via GoogleStore redan idag.