Ubisoft är ett företag som är känt för att erbjuda en uppsjö av olika förbeställningsalternativ på sina spel. Framför allt är det deras många specialutgåvor där man erbjuder allt från unikt spelinnehåll till statyer och figurer. Till exempel hade den senaste delen i serien Assassin’s Creed, Syndicate fem olika versioner och nog med extra tillval för att behöva ett Excel-dokument. Men i år kommer det inte att släppas något Assassin’s Creed. Detta hindrar dock inte Ubisoft som har beslutat sig för ett samarbete med det amerikanska ”upplevelsföretaget” Kernel inför att filmen baserad på Assassin’s Creed ska ha premiär. Om du förbeställer dina biljetter genom Kernel så kan du får allt från ett litet paket med en klocka, ett par temporära tatueringar och en kopia av manuset i digital form och unikt extramaterial från inspelningen till ett fullskaligt armborst. Så utan att ens ha ett spel har Ubisoft lyckats med konststycket att ha en Assassin’s Creed förbeställnings kampanj i flera nivåer som kan behöva ett Excel-ark.
Nu är det så klart inte ett främmande koncept att förbeställa biljetter till en film, men att ha ett program kring detta där man erbjuder extra produkter mot en lite högre kostnad är irriterande nog när det är ens spel som blir utsatta för detta, känslan av att man missar en del av upplevelsen om man inte betalar premium blir mer och mer påtaglig. Vad kommer härnäst, att bara utvalda biografer får hela filmen, eller snarare att utvalda biografer får en klippning med lite extra scener? Kanske inte ett stort problem i Sverige där vi har ett monopol på biografer men jag kan ändå tänka mig att det kan vara en lockande tanke för de stora biopalatsen som har ett större behov att fylla sina salonger.
Förbeställningskulturen är på väg ur all form av kontroll och jag vet inte om jag vill se vad som blir nästa steg. Jag är dock nyfiken på vid ni läsare tycker om detta.
Gör er röst hörd i kommentarsfältet och på Facebook.
Är den här typen av förköpsprogram ok?
Bild: Kernel.com