Årets digitala upplaga av kungen av kortspel har splittrat spelarna. Det som från början var en vänligare och mer förlåtande variant av kortspelet har med årets spel tydligt ändrat riktning.
Samlarkortspel har aldrig varit populärare som dataspel än nu, när Activision-Blizzard flexar sina muskler med det enklare alternativet Hearthstone och Kickstarterproducerade Magicklonen Hex, men Magic: The Gathering måste nog ändå räknas som samlarkortspelens fader, eftersom de till och med har patent på att kombinera samlarkort och spel. Spelet skapades redan 1993 av legenden Richard Garfield och blev snabbt en internationell hit med flera översättningar.
Som datorspel gick det betydligt segare. Microprose gjorde ett tidigt men ofullständigt förstök 1997 som fick blandade recensioner. Först i juni 2002 släpptes ett dataspel med hela kortspelet. Magic: The Gathering Online har sedan dess varit ett fult och omständigt digitalt gränssnitt för att spela Magic. Men eftersom det saknats alternativ, så har de som varit desperata nog accepterat nackdelarna med spelet. Inte mycket har hänt sedan 2002 och spelet ser fortfarande ut som en styggelse från 80-talet, och de digitala korten har varit lika dyra att köpa som deras tryckta kopior, vilket avskräckt många. Men vid sidan av Wizard of The Coasts föråldrade digitala guldkalv, så har flera andra spelföretag försökt sig på bättre alternativ med varierande framgång. BattleMage, Armageddon, Battlegrounds, Tactics och Duels of the Planeswalkers, där det sistnämnda blev en oväntad succé när det släpptes 2009.
Planeswalkers gav nytändning
Duels of the Planeswalkers var egentligen tänkt att bli en glättig och enkel introduktion för nya spelare till Magicvärlden, men eftersom spelet dels innehöll färdiga lekar, och dessutom för första gången hade vettig grafik, så blev det snabbt populärt även bland övervintrade Magicveteraner som mig själv. För första gången kunde spelare mötas på lika villkor utan att punga ut tusentals på sällsynta kort. Det var också första gången du kunde avnjuta konstverken på korten i digital form. Spelet var äntligen lika vackert som pappersförlagan.
Sedan 2009 har spelet släppts i en ny version varje år med några små förbättringar, nya multiplayerlägen och uppdaterat till årets kortsamling. Grundspelet har hållt sig på en hyffsat låg initial kostnad om cirka 90kr med tre-fyra årliga expansioner om 30-50kr vardera. Alla kort har kunnat låsas upp genom att spela igenom enspelarkampanjen, eller låsas upp direkt genom att pröjsa i spelbutiken. På så vis har alla spelare ändå möjlighet till samma förutsättningar.
Nya Magic — Pay to win?
Allt har nu förändrats. Årets Magic: The Gathering – Duels of the Planeswalkers 2015 har infört byggandet av helt fria kortlekar samt sitt fysiska ditos möjlighet till att köpa boosterpacks. Antingen för att Wizards lyssnat på de spelare som klagat om att de vill ha tillgång till att skapa helt egna lekar, eller (kanske mer troligt) för att de helt enkelt vill kräma ur mer pengar från spelarna.
Boosterpacksen är dock begränsade till att inte ge dig redundanta exemplar av kort och ett maximalt köp av tolv boosterpacks för att nå en komplett samling. Detta innebär 14 x 15 kr = 210kr för att samla på sig alla kort som spelaren inte kan komma åt enbart genom att klara av enspelarkampanjen. Förvisso en billigare totalkostnad än många andra spel, men i grund och botten ändå en tydlig pay-to-win-förändring av spelets förutsättningar.
Förbättringar och försämringar
Spelet har utökats med ett förbättrat gränssnitt för att gallra ut kort och bygga egna lekar. Du kan sortera på kortexpansion, typ, kostnad och färg, samt bygga lekar med egna namn och motiv för första gången i Duels of the Planeswalkers.
Men av någon anledning har Wizards även tagit bort populära spellägen. Co-op är nu helt borttaget. Varken Two Headed Giant eller Archenemy är med och 2013 års Plane Chase finns heller inte med. Det enda som återstår är Free for all (FFA). Ingen förstår varför. Om co-op inte tillkommer i en expansion tror jag inte ens att Wizard själva förstår vad de gjort.
Andra tydliga försämringar är gränssnittet. De har återgått till en tydlig gamepad-only-meny som är djävulskt omständig att navigera både på surfplatta och dator.
Slutsats
Spelet testades både på iPad och Windows via Steam, men trots längre laddtider för iPad, så känns spelet ändå mer optimerat för surfplattor i och med stöd för rörelsegester i spelandet av kort och den betydligt mobilare plattformen. Spelets grafik utnyttjar knappast en modern dators kapacitet och av någon anledning fungerar automatchningen bättre i iOS än via Steam.
Så är spelet värt att köpas? Suktar du efter ett samlarkortspel är Duels of the Planeswalkers fortfarande ditt billigaste alternativ att spela årets upplaga av Magickorten, men det finns som sagt billigare och enklare kloner att tillgå i dag, så det blir intressant att se vad och om Wizards gör något för att säkra sin ställning.
Än så länge bleknar i alla fall alternativen till Magic: The Gatherings mer varationsrika, komplexare och mognare kortspel. Var dock beredd på att spilla ut ytterligare 210 kr för att inte halka efter dina motståndare.