Battlestar Galactica har länge varit kungen av dolda förrädarspel, men till priset av en lång speltid. Det har därför blivit lite av en helig graal att försöka komprimera spelupplevelsen utan att förlora spelkänslan.
Dark Moon är mer eller mindre ett renodlat Hidden Traitor-spel. Asken stoltserar med att det tidigare hette BSG Express, som var en väldigt populär snabbspelad variant av Battlestar Galactica i PnP-format. Spelskaparen bestämde sig för att ge ut en tryckt kopia, men fick inte med sig licensen för Battlestar Galactica och fick skapa ett eget tema. Dark Moon, där spelarna är arbetare i en gruvkoloni på den mörka månen Titan till Saturnus.
Det nya temat stör inte, men samtidigt kan man förstå att mycket av sex appealen med förra spelet försvann för många spelare i och med ompaketeringen.
Huvudmålet med spelet beskrivs längst upp på spelplanen i de fyra kameravyerna. Varje kameravy kommer få var sitt eventkort som spelarna skall arbeta sig igenom för att till slut nå sluteventet i sista kameravyn.
Varje spelare tilldelas en karaktär med en specialförmåga samt ett dolt kort som berättar om just den karaktären är infekterad eller inte. De infekterades mål är att ha ihjäl de övriga spelarna genom att sabotera basen och arbetet med reparationerna i hemlighet, medan de oinfekterade spelarna försöker arbeta sig igenom eventkorten.
Spelmekanismen är i stor del tärningsbaserad med tre uppsättningar tärningar som alla har övervägande andel negativa resultat. Svarta, starka tärningar med något bättre positiva resultat, röda, svaga tärningar med lägre positiva resultat och en blå commandertärning med de högsta positiva resultaten.
Tärningarna används dels till att reparera basen och dels till att lösa uppgifter i slutet av varje spelares runda. Varje tärningsslag sker dolt bakom spelarnas skärmar och eftersom två tredjedelar av alla tärningars sidor har negativa resultat, så är det inte ovanligt att man bara slår negativa resultat. Därför ifrågasätts även oinfekterade spelares handlingar när de råkat bidra negativt till att reparera eller lösa uppgifter.
Snabbhet till priset av uppbyggd stämning
Dark Moon och dess föregångare BSG Express lyckas mycket riktigt med att vara snabbare än Battlestar Galactica, som också varit den vanligaste invändningen till det spelet. Spelet har dock tappat en del själ i processen i komprimeringen av spelet. Spelmekaniken får överhanden och det finns väldigt lite att rollspela på i kortens händelser och beskrivningar.
Men det är fortfarande överlag en misstänksamhet och en allmänt jobbig stämning mellan spelarna i båda spelen och förrädarmomentet funkar prima i Dark Moon, som ett betydligt mer snabbspelat men också ytligare spel. Så har du sökt ett rappare dold förrädarspel i snarlik miljö som Battlestar Galactica eller kanske rent av avstått från det sistnämnda på grund av speltiden, så är detta ett givet köp!
[bgg id=111124]