Spelkult tar en titt på Magic: The Gatherings nya digitala storsatsning Arena.
Lagom till det stundande 25-årsjubileumet för alla samlarkortspels fader, så går den slutna betan för Magic: The Gathering Arena på högvarv.
Wizards har vid det här laget i princip givit upp att uppgradera deras trotjänare Magic: Online mer, då det är byggt på ett föråldrat system som de bittert mer och mer insett inte klarar av att uppgraderas till modern standard. Därför har krutet istället lagts på en ny plattform som byggt vidare från deras tidigare pilotprojekt Magic: Duels och visst märks likheterna och arven från Duels även om det nya gränssnittet är nytt och flörtar lite mer med erfarna spelare, då de tydligare delar upp spelet i sina respektive faser och erbjuder full kontroll-lägen.
Visuellt finns inget att klaga över. Kortens artwork kommer (till skillnad från Magic: Online) verkligen till sin rätta. Det är så nära utseendet på vanliga pappers-Magic man kan komma. Lägg därtill ett gäng specialanimationer för olika korttyper, som extra krydda. Spelet är snabbt och färgsprakande. Precis som Magic: Duelsserien.
Tyvärr så har fokus hittills enbart legat på turneringsspel och en gedigen draft-upplevelse, så det saknas både möjlighet att spela med och mot dina vänner. Frågan om eventuellt stöd för 2v2, 3v3, 1v3 eller någon 1v1 alls mot valda deltagare är därför skjutet på framtiden tills de känner sig nöjda med grundstommen i spelet. Synd, för just lagspel är det jag själv uppskattat mest i Magic.
En annan nackdel är att kortekonomin är helt sluten. Du tillåts inte byta med andra spelare, utan måste grinda dig till de kort du vill ha genom quests eller tjäna mynt för att köpa boosterpacks. Här kommer ett berättigat argument om pay-2-win in, eftersom en spelare som langar in pengar givetvis kan komma över sina kort snabbare än de som grindar. Fast å andra sidan så har ju vanliga pappers-Magic alltid varit pay-2-win, så det borde ju inte komma som en nyhet, samtidigt som Magic: Arena faktiskt erbjuder dig möjligheten att spela till dig kort utan att pröjsa pengar för dem.
Något som gör spelat mindre pay-2-win är de Wildcards de lagt in, som gör det möjligt att direkt välja vilka kort du önskar. Men även de dagliga quests:en känns mindre frustrerande och mer givande än de i Magic: Duels. De questar även ut hela lekar rätt ofta, där man får grundstommen till ett komplett lekkoncept inklusive korten för något trivialt, som att till exempel spela ut 30 länder.
Är ni nyfikna på Magics digitala framtid eller bara vill testa på kortspelet utan att håva in några slantar, så rekommenderar jag att ni signar upp er på betan. Vi har fortfarande någon nyckel kvar att dela ut innan betan blir öppen för alla.