Avflyttning, tomma hus där steg fortfarande ekar. Universitetsstäder och stora öppna landskap där både renar och onämnbara varelser rör sig, varelser som funnits där lika länge som människor, om inte längre. Natten lägger sig över Västerbotten.
Det här är en förhandstitt på rollspelet Utan Frid skrivet av Tinah och Tobias Ekwall. Ett skräckrollspel satt i Västerbotten. I nuläget har spelet ingen layout så jag kan bara bedöma innehållet och inte hur boken ser ut rent estetiskt. Men enligt hemsidan kommer det finnas både bläckillustrationer och, om målet i Kickstarterkampanjen nås, foton i färg .
De exempelfoton som finns på hemsidan tilltalar mig, men jag vet inte om jag tror det kommer fungera i en rollspelsbok, speciellt inte blandat med bläckillustrationerna. Jag kan så klart inte döma det utan att ha sett det, men jag tycker nästan det kan räcka med de stämningsskapande bilderna i bläck som i nuläget går att se på hemsidan och Facebookgruppen.
Utan frid har ett fokus på rollgestaltning och att skapa stämning och spänning i stället för bara action och tärningsrullande. Ett spelsätt jag själv gillar och som passar för skräck. Tanken är att spelaren ska ta sig an rollen som en ganska vanlig människa i en skrämmande värld, och inte en actionhjälte.
Systemet är ganska enkelt. Man har tre “uthålligheter” som de kallas, och under dem tre färdigheter. Till varje uthållighet har man sedan ett antal tärningar. Dessa kan slås en gång per spelmöte, alltså har spelaren ett begränsat antal slag. Slagen kan i sin tur inte misslyckas, bara lyckas olika bra.
En färdighet jag verkligen gillar är förberedelse. Att kunna slå för att veta om en tänkt på att packa ner extra batterier till ficklampan säger ganska mycket om rollen trotts allt.
Färdigheterna påverkas även av minnen, rollpersonens närstående samt hens drömmar. Det ger plus eller minus i olika färdigheter. Som exempel kanske rollen har en morfar som lärt hen massor om överlevnad och därför får hen plus i händighet, men då morfar packade och ordnade allt åt rollen ger det minus i förberedelse.
Först blev jag lite förvånad över att skriva in i reglerna att rollerna kan vara drivande eller stoppande, sammanhållande eller splittrande. Det kan verka negativt att överhuvudtaget ha någon som splittrar gruppen eller stoppar arbetet för att komma fram i historien. Men regelboken framhåller att det är för balansens skull. För att inte karaktärer bara ska springa i väg utan tänka. Och kanske för att helt enkelt skapa lite drama i gruppen. Det är något jag tror redan finns i de flesta rollspelsgrupper, bara det att det inte skrivits ut.
En intressant regelteknisk detalj är skräcktrianglen. Med den är tanken att spelaren ska kunna följa sin rolls olika nivåer av skräck. Först blir rollen mest nervös, av knakande i huset, men sen kan det övergå till rädsla, skräck och slutligen panik. Det här är något som finns underliggande i skräckrollspel, men triangeln kan hjälpa spelaren att se det konkret. Det kan även belysa att en person kanske väldigt lätt blir nervös , att varje märkligt ljus får hen att hoppa till, men kan sedan hålla sig relativt lugn länge. Regelboken säger att triangeln så klart kan ignoreras, eller att den kan fyllas i av spelaren själv, eller efter inrådan av spelledaren. Jag ska ärligt säga att jag inte helt har förstått triangeln fungerar, det kräver nog att jag aktivt försöker rita en och inte bara läser i boken. Men jag gillar idén med att illustrerar rädsla såhär.
För att hjälpa spelledaren att hitta på äventyr finns det flera sidor med tabeller att slå för inspiration, både om platser, personer och faror att möta. Det är ett kul sätt att få inspiration men tar kanske upp lite väl mycket plats.
Den största kritik jag har är att jag hade velat ha mer världsbyggande information. Att jag fick en tydligare bild av vad det är för värld spelet är tänkt att utspela sig i. Det finns nya och gamla väsen, men jag vet inte exakt vilka dessa kan vara, några exempel som spöken tas upp, men hade gärna sett fler. Det äventyr jag läst pekar nämligen på en helt annan tolkning av Utan Frids värld än vad jag tolkar ur regelboken Det är inte tvunget negativt, men jag hade önskat mig lite mer tydlighet. Mer inspiration för en värld som jag tror har mycket att ge. Just nu har jag nämligen ganska många frågor som inte regelboken ger svar på.
Sammanfattningsvis så tror jag verkligen att det här är ett rollspel att hålla ögonen för inför framtiden. Kickstartern är i gång och nådde snabbt sitt första mål och release beräknas vara i oktober. Systemet känns passande för skräck, och det ska bli spännande att få prova i framtiden.