Idag är det ett år sedan Playstation VR släpptes med buller och bång, första månaderna så var efterfrågan så pass stor i handeln att det var svårt för butikerna att få in nog många exemplar. De som kom in sålde slut fort och succén var given, eller?
I juni i år så meddelade Sony att de sålt en miljon VR-headset, en imponerande siffra, men när man väger den mot ca 60 miljoner sålda PS4-system så är den kanske inte lika revolutionerande. Men, största konkurrenterna, Oculus Rift och HTC Vive, har tillsammans bara sålt lite drygt hälften så många headset.
Priset håller säkerligen tillbaka många, då man får ge mer för en PS VR än för själva konsolen. Men även tillgången på spel är begränsad, även om Sony själva uppger att det finns mer än 100 titlar ute, så finns det i praktiken bara en handfull topptitlar.
Lite känns det som om utvecklarna inte riktigt vet hur de ska utnyttja VR för att skapa en unik spelupplevelse och med titlar som t.ex. Skyrim på väg ut i VR så känns det som om man spelar säkert och törs inte chansa.
Dock finns det några lysande exempel där VR och underhållning möts och skapar en unik upplevelse:
Star Wars Battlefront Rogue One: X-Wing VR-mission.
Ett DLC till Battlefront där man får flyga en X-vinge i strid med det ondskefulla Imperiet, uppdraget är (löst) kopplat till filmen Rogue One. Redan innan man börjat flyga så är det lätt att få ståpäls, man kan gå runt en X-vinge i hangaren och sedan klättra upp för stegen och krypa ned i cockpit. Känslan av att sätta sig ned i ett av Star Wars-universumets mest ikoniska skepp är en upplevelse som ger nerdgasm på hög nivå.
När huven stängs och du sitter i den trånga cockpiten så får man nästan klaustrofobi, så bra är känslan. Väl ute i rymden så flyger skeppet bra, även om jag personligen gärna haft lite mera simulator och lite mindre arkad över kontrollerna, men inte ens det dödar euforin som man upplever av att verkligen vara där. En upplevelse som bara VR kan ge.
Nackdelen är att det bara finns ett uppdrag och efter att man kört den några varv så börjar det bli lite uttjatat. Men X-wing VR mission visar verkligen vad man kan göra med VR om man vill.
Star Trek: Bridge Crew
Från Wars till Trek, ett upplevelsemässigt totalt annorlunda spel från X-wing VR mission, men också en upplevelse som kan ge vilken sci-fi nerd som helst ståpäls. Att sätta sig ned vid en station, eller för den delen, i kaptens-stolen på ett rymdskepp i Star Trek-världen är ballt. Man kan välja mellan ett modernt skepp från JJ-Trek eller original Enterprise från 60-talet, komplett med färgglada kristaller istället för logiska knappar.
Bridge Crew är byggt för att spelas med en “crew”, spelet är bäst i multiplayer där man måste samarbeta för att lyckas med uppdragen. Som exempel kan jag nämna att bara för att gå till warp så måste kaptenen, navigatorn och ingenjören samverka för att ta skeppet från punkt A till B. Så är hela spelet, ingen enskilt person kan göra allt från en enskild station.
VR-mässigt fungerar det bra, finns det en spelare vid en station så står dennes avatar där. Pratar spelaren via in-game chatten, så rör avataren på munnen, bara en sån sak. PS Move-kontroller är i princip ett måste för att få rätt känsla.
Dessa två titlar representerar i mitt tycke något av det bästa som PS VR har att erbjuda idag, men bägge två har sina begränsningar. Star Wars är bara ett uppdrag och Star Trek kräver att du har lika nördiga vänner som dig själv.
En annan titel som är värd att nämnas, men jag har inte hunnit spela den nog mycket själv för att kunna ge betyg, är Farpoint med Aim-kontroller. Farpoint är, kort sagt, en rymd-skjutare. Den skiljer sig dock från mängden, eftersom den säljs bundlad med en Aim-kontroller, en handkontroll formad som ett skjutvapen med tvåhandsfattning. Jag är inte så jätteimponerad av spelet Farpoint, men den öppnar intressanta möjligheter för PS VR och det är fler spel med stöd för Aim-kontrollern på väg ut på marknaden.
Sen finns det en handfull mycket intressanta titlar till, exempelvis Resident Evil 7, Grand Turismo Sport, Dirt Rally, men det där med över 100 olika spel som Sony säger, känns lite krystat.
Vad bär då framtiden i sitt sköte?
Hösten ser faktiskt riktigt intressant ut, även om jag börjar bli lite less att behöva betala för Skyrim en gång till, då jag redan har köpt den för XBOX360, PC och PS4 och nu måste jag köpa den för fullpris IGEN.
Utöver Skyrim så kommer Doom VFR, Bravo Team (med stöd för Aim-kontroller), The Invisible Hours m.fl. Jag hoppades hårt på Fallout VR, men den är exklusiv för HTC Vive än så länge.
Sony släpper ett uppgraderat headset till PS VR i mitten på oktober i Japan, oklart ännu när den kommer till Sverige. Uppdateringen består både av en ny styrenhet med HDR-passthrough, men även tunnare, lättare kabel samt kontakten för hörlurar flyttad till själva headsetet.
VR är fortfarande hett på marknaden med bl.a. två nya releaser från Oculus nyligen och med ett Augmented Reality Star Wars-kit från Lenovo på gång till julhandeln.
Den stora frågan är, har Sony nånting på gång för att stanna på tronen som störst inom VR, eller kommer vi bara få se omgjord skåpmat och halvhjärtade DLC’s.
Var är PS VR’s killer-app?