Tärningarna i Star Wars: X-Wing handlar om mer än bara tur eller otur. Även slumpen medför en viss strategi.
Det skadar aldrig att veta förutsättningarna i ett så tärningstungt turneringsspel som X-Wing ändå är. Därför tänkte jag börja med en handfull uppenbara nybörjarmisstag samt följa upp med seglivade myter i spelet.
Antalet gynsamma utfall / Antalet möjliga utfall = Sannolikhet
Hälften av attacktärningarna träffar
These blast points – Too accurate for tie fighters!
Utan modifikationer kommer, statistiskt sett, bara hälften av era röda tärningar bli träffar eftersom fyra sidor av den åttasidiga tärningen utgör träffsymboler. 4/8 = 50%
Inget konstigt med detta, men denna insikt är en förutsättning för kommande påståenden.
Anfall bättre än försvar
Den gröna agility-tärningen har nästan identisk resultatpotential sånär som på att den kritiska träffen bytts ut mot ett blankt resultat.
Därför är det endast 3/8 chans till evade utan modifikationer, mot 4/8 för attack-tärningen, vilket resulterar i 1/8 eller 12,50% större chans till träff än försvar.
Samma träffchans med Target Lock som Focus
Många spelare debatterar Target Locks fördel gentemot Focus och vice versa, helt i onödan. Den enda statistiska skillnaden är att du får en lite större chans till kritiska träffar med Target Lock. 1/8 per tärningsomslag.
Om du däremot redan har en möjlighet att slå om tärningar, med till exempel Predator, så är Focus självklart mer fördelaktigt, eftersom ingen tärning ändå inte får slås om mer än en gång.
Evade är alltid bättre än Focus i försvar
Som du märker i tabellerna nedanför, så är det alltid mer fördelaktigt att satsa på Evade än Focus för försvar. Något annat vore i och för sig ologiskt, eftersom Focus även kan användas till attack.
Läs mer i Math-Wing
Om ni fått mersmak, så rekommenderar jag Chris K på Boardgamegeek:s mer ingående tabeller för nedladdning.
May the Math be with you!
Sannolikhet att få in minst 1 träff
Sannolikheten att få in minst 2 träffar
Sannolikheten att få in minst 3 träffar