Universums Öde är en modul till Sagospelet Rymd baserat på George Johanssons bokserie Uppbrott från Jorden. Tekniskt sett behöver du inte ha läst bokserien men det underlättar. Spelet utspelar sig cirka 10 år efter händelserna i Uppbrott från Jorden och bokseriens handling har på olika sätt direkt påverkat världen som du kommer spela i. Boken bryter ner alla aspekter av livet i en dystopisk framtidsvärld präglad av miljökatastrofer och kontroll över individen från regimer som likt företag drivs av konsumtion. Det är gott om direkta citat från bokserien vilket knyter dem samman.
Som van science fiction-konsument är det lätt att plocka upp trådarna. Referenserna till välkända verk är många, både direkta och gömda mellan raderna. Här finns ett arv från 1984 och Du sköna nya värld om vi ser på regimens kontroll över individen. Ungdomsgängen som klottrar subversiva budskap på väggarna medan de knaprar Mindbenders påminner om gänget ur Akira. Dessutom har vi hackare och Cybers, personer som med hjälp av implantat besöker nätet. Det hände mer än en gång under spelsessioner att jag slant med tungan och sa matrisen. Ni som är gamla nog att minnas Neuromancer förstår min referens.
Förutom en gedigen genomgång av samhället och planeterna finns här nya arketyper för Sagospelet Rymd och förslag på gruppkoncept för en spelargrupp. I slutet av boken finns även en kort lista med rymdskepp och även om den är kort är det något jag uppskattar då det var något jag saknade i grundboken.
Liksom grundboken finns här gott om bilder, både stämningsfyllda nedslag i människors vardag och glättiga reklaminslag vilket skapar en härlig kontrast. De flesta bilderna och porträtten har en ny stil jämfört med Sagospels klassiska utseende vilket speglar den mer vuxna och dystra världen.
Boken avslutas med ett kort äventyr. Spelarna är på väg mot Saturnus när de får veta att skeppet Morning Star, skeppet som försvann i boken Uppbrott från Jorden, har hittats. De får kontakt med en medlem ur motståndsrörelsen och bestämmer sig för att ta reda på mer om vad som faktiskt har hänt. Äventyret kan spelas utifrån den information som ges i modulen men en spelare som har läst boken kan ha nytta av det för att lista ut vissa saker.
Som spelledare var det enkelt att falla tillbaka på erfarenhet från Shadowrun och Mutant Chronicles under äventyren i Universums öde. Den största och viktigaste skillnaden är att här är allting nedtonat. Städerna badar inte i neonljus, det springer inga cybersamurajer över taken och det lurar inga mutanter i skuggorna.