Snack Parrows – tokigt kreativt för unga rollspelare

Nästa supplement till Sagospelet Rymd är Snack Parrows Internationella Rymdbyrå. Bokens värld är hämtad från bokserien med samma namn skriven av Camilla Lindes.

I början av boken presenterar sig Flax för oss och likt bokserien så är det Flax som berättar för oss om världen spelet äger rum i. Flax berättar för oss om Polsystemet. Ett solsystem med två solar som hålls isär med hjälp av deras namn; Sol 1 och Sol 2. Runt om solarna cirklar ett antal planeter. Här finns Skrotplaneten där reservdelar växer på träd. Vi har den tropiska Grodplaneten som trotts sitt namn inte är hem åt några grodor. Reser vi vidare kan vi besöka Lagön som är ett enormt fängelse, eftersom cellerna ständigt fylls av fångar byggs det nya vilket får planeten att växa. På Skrammelplaneten tillverkas nästan alla mekaniska prylar till hela solsystemet, och där finns en kiosk med solsystemets bästa glass. På juvelplaneten Circkus Q bor folk i byggnader gjorda av ädelstenar så om du vill passa in behöver du nog göra ett besök hos kostymören Rosa Rysch-Pysch. Ännu några planeter beskrivs och för varje planet finns en beskrivning av vilka varelser som du kan stöta på om du besöker den. Här finns rymdankpirater, Frunkis-poliser och de flesta skepp har spöken som kaptener, eftersom de “levt” tillräckligt länge för att skaffa sig tillräckligt med erfarenhet. Till varje planet finns även uppslag på äventyr och slumptabeller för händelser och förslag på pyssel.

Vidare i boken beskrivs olika varelser, även de med äventyrsförslag. Vi får bekanta oss med robotkaniner, humfurkar, rymdankor och brödrostar(!). Var och en av varelserna är illustrerade och har specialförmågor. Efter det beskrivs arketyperna spelaren kan välja mellan tillsammans med en tabell över talanger.

Efter det hittar vi olika rymdskepp med regler för hur du inreder ditt eget skepp. Ett avsnitt om hur du kan bygga din egen robot med slumplistor över vad som händer om du trycker på robotens knappar. Vi har en slumptabell över händelser då du reser i rymden samt bieffekter av att resa i hajperfart.

I slutet av boken finns det 70-sidor långa äventyret; Jakten på Jättepotatisen. Jag har inte haft tillfälle att spela det men efter att ha läst igenom det är det genomarbetat och tydligt indelar i olika faser för att förenkla för en ny spelledare. Här finns dialoger och beskrivningar att läsa upp och viktiga regler sammanfattas tillsammans med referenser till sidor i boken för mer detaljer. Oavsett vilken väg spelarna tar genom äventyret kommer de att ställas inför olika utmaningar som ställer deras fantasi och problemlösningsförmågor på prov. Ofta behöver de tänka utanför boxen och dra nytta av föremål de kan ha samlat på sig. Ibland dyker det upp ett ordpussel eller så behöver de snabbt komma på en dikt.

Sammanfattningsvis så är världen fantasirik och precis lagom tokig. Likt övriga produkter i Sagospels utbud finns här gott om stöd och inspiration för spelledare och förutom den fyndiga texten bidrar illustrationerna till att ge liv åt världen. De specialregler som presenteras är förenklingar av Sagospelets Rymds grundregler. Regelförändringarna “dummar inte ner” systemet utan används snarare för att underlätta de mer fantastiska fantasi-inslagen i berättandet.

Boken Snack Parrows intergalaktiska rymdbyrå för underliga mysterier och piratbestyr

Snack Parrows intergalaktiska rymdbyrå för underliga mysterier och piratbestyr är den första boken i en serie skriven av Camilla Linde. I början av boken presenterar sig Flax för oss. Flax är en slags rymdpapegoja med tentakler och kompanjon till rymdpiraten Snack Parrow. Efter att piratandet gått så där bestämmer sig Snack för att öppna en slags detektivbyrå istället. Först måste de dock fixa sig ett skepp. Snack Parrow har ett metallben som låter förfärligt mycket när han ska smyga, han vet ytterst lite om rymdskepp och har överlag dåligt omdöme. I jakten på ett lämpligt rymdskepp funderar han mer på huruvida skeppet har en kristallkrona än på ifall det faktiskt går att flyga eller ej. När han och Flax fått tag på ett skepp inser de att ingen av dem faktiskt kan flyga skeppet. Utan att avslöja för mycket så har skeppet snart gått sönder och den lilla besättningen är tvungna att ta sig till skrotplaneten för att leta efter reservdelar. Att hitta reservdelarna kanske inte är så svårt i sig, om det inte vore för att planeten vaktas av robotkaniner.

I rymdäventyret behöver vi inte oroa oss för fysikens lagar. Det är inte så noga hur t.ex. en rymdmoppe faktiskt fungerar. Världen vi får besöka är fantasirik och tokig och humor är viktigare än vetenskapliga principer. Det enklaste sättet jag kan förklara det på är genom att likna boken och världen vid Liftarens guide till galaxen, men för yngre läsare. Mycket av humorn kommer från huvudpersonen Snacks oförmåga att genomföra det han föresatt sig och utöver det handlar det om ordval och fantasifulla beskrivningar. Boken är lättläst och ganska kort. Som tur är finns det tre böcker till i serien ifall läsaren får mersmak.

Snack Parrows intergalaktiska rymdbyrå
Läsarbetyg1 Rösta
Positivt
Tokigt, galet och kreativt med ett ordentligt äventyr för nya spelare.
Negativt
Smal målgrupp
4
Prenumerera
Meddelande om
guest

0 Kommentarer
Citerad feedback
Visa alla kommentarer
0
Vi vill gärna höra dina åsikter. Kommentera nedanför!x
()
x