Alexanders 10 spelfavoriter från 2016

Vänner och bekanta, välkomna till min återblick av 2016! Jag skall inte bli allt för långdragen och diskutera hur bra eller dåligt 2016 faktiskt har varit, men vad det gäller spel så tycker jag ändå att det var ett riktigt bra år. Även om jag missat att spela en hel del nya spel från förra året som troligen skulle komma med på listan, New Angeles, jag tittar på dig!

Då kör vi!

Det känns konstigt att sätta XCOM 2 så här ”lågt”, men faktum är att spelet kom tidigt på året och jag känner mig inte lika investerad i spelet längre som jag gjorde vid årets start. Dock kom det nyligen en “Long War” uppdatering som troligen kommer dra in mig i spelet igen. XCOM 2 är helt klart en av de bästa uppföljarna till ett spel på länge, spelet tar tillräckligt många stora steg ifrån sin föregångaren för att kännas nytt och spännande, samtidigt som man känner igen sig i upplägget och mekanikerna.

Inside är ett plattform spel som inte bara ger intressanta pussel, men som även lyckas berätta en otroligt intressanta historia via dessa. Allt du utför eller använder dig av i spelet är en del av ett större mysterium som knyts upp under spelets gång. Ett mysterium som blir mer och mer groteskt, förvirrande och bisarrt ju djupare du kommer.

 

Hur vågar jag sätta ett spel här som hade otroliga balansproblem vid släpp? Fyllt med fuskare, problem med loot, obalanserade fienden och brist på saker att utföra efter avklarad kampanj?
Jo, för att jag älskar världen spelet sätter mig i! Mitt i ett dystopiskt Manhattan med moderna vapen och miljöer. Spelutvecklarna Massive har varit otroligt duktiga med att kommunicera med sina spelare och patcha upp spelet för att hantera problem som existerade från start. Det finns så otroligt mycket mer att göra och uppleva nu än när spelet kom ut tidigare i år. I horisonten kan man även se nästa stora uppdatering som kommer ge spelet ett ordentligt PVP läge!

 

Det är klart att jag inte glömmer bort brädspelen! Även om jag har spelat väldigt få nya spel från året så är jag glad att detta var ett av dom. Sambon köpte spelet baserat på sitt otroligt vackra omslag och det får hon gärna göra igen.

Kanagawa är ett set collection spel där man samlar på sig olika delar till en målning och bygger ut sin studio för att kunna bli en bättre konstnär. Detta sker via öppen drafting där varje spelare måste planera sitt egna bästa drag och samtidigt försöka stoppa andra spelare från att ta ledningen. Spelet är snabbt och lättsamt och otroligt tillfredsställande då man ser ett vackert konstverk byggas upp i sin tablå.

 

Tanto Cuore är ett av mina ”guilty pleasure” spel. Det är en deckbuilder där du samlar på dig olika tjänsteflickor eller maids som har varierande förmågor. Dessa anställer du då såklart då från staden genom att betala med kärlek. Temat i sig är egentligen inte det som får mig att skämmas lite över hur mycket jag tycker om spelet, det handlar mer om att vissa av de manga inspirerade bilder som finns i spelet kan vara lite ”för mycket”. Med sexuella poser och liknande, samt tveksam marknadsföring under deras olika Kickstarter-kampanjer som gör att jag inte alls kan känna mig som en del av deras målgrupp.
Trots detta, är ändå spelet en favorit som tydligt slår ut sin storebror Dominion. Med senaste expansionen så kom helt nya korttyper som är baserade runt Oktoberfest. Man har även här lagt till helt nya Event som kan användas emot sina motspelare för att göra deras liv lite jobbigare, något jag verkligen tycker om! Lådan i sig går att spela enskilt eller i kombinerat med tidigare expansioner.

 

Om du är en Magic the Gathering fan så vädjar jag dig att testa Hex: Shards of Fate. Detta har helt utbytt Magic The Gathering Online för mig då det är bättre optimerat och utnyttjar det faktum att det är ett digitalt spel. Det finns turneringar, drafting, rankat och ett otroligt stort PVE läge där du spelar genom en kampanj som både ger dig mer kort till samlingen och PVE dungeons att ta dig an. Hex är allt som Magic Online borde varit. En ordentlig hit som jag redan spenderat nästan 500 timmar på. Nämnde jag också att spelet i grund är gratis? Men till skillnad från andra gratiskortspel så som Hearthstone så tillåter man spelare att byta och sälja kort via en marknad i spelet.

 

Om jag inte räknar Shogun 2 så är detta helt klart det bästa Total War som någonsin funnits på marknaden. En värld fylld med intressanta raser, magi, trupper och samtliga element tagna direkt från Games Workshops figurspel Warhammer Fantasy (som tyvärr inte längre finns). Aldrig har man kunnat uppleva denna värld på ett så detaljerat och fritt sätt, striderna är djupt strategiska och valen oändliga. Utvecklarna har även lovat att med tiden kommer spelet ha med mer eller mindre samtliga raser och hela världen/kartan från Warhammer Fantasy. Jag ser verkligen fram emot varje nytt steg spelet tar (må Khemri vara här snart!).

 

 

Detta var helt klart ett av de spel som överraskade mig mest i år! Ett abstrakt spel satt i Android universumet där du och de andra spelarna skall ta kontroll över områden som ni själva skapar på brädet. Genom att strategiskt spela kort och försöka ringa in dina spelmarkörer för att få så stora områden som möjligt och därmed maximera dina poäng. Mainframe går snabbt och funkar på alla spelarantal som spelet erbjuder. Jag vet att spelet i sig inte ser ut att vara mycket för världen, men det har verkligen varit ett nöje samtliga gånger som det kommer ut på bordet.

 

Oxenfree är helt klart det bästa spel jag spelat under 2016! Även om det inte är på första plats (vilket förklaras lite längre ner), så är detta 2D-skräckspel ett av de bäst skrivna skräck/thriller upplevelserna jag haft på många år. En intressant story som skapar rysningar, karaktärer man bryr sig om och ett mysterium som gör att man inte vill sluta spela. Spelet har också en riktigt riktigt bra twist som jag… inte kan prata om här. Spela. Upplev! Detta är inte bara ett spel jag kommer minnas som ett av 2016s bästa, utan ett av de bästa någonsin. Helt klart top-100 material för min del.

 

Ja detta är väl kanske lite av ett fiasko då spelet i sig har funnits sedan 80-talet. Men faktum är att jag aldrig har varit en del av en Blood Bowl release, och just nu när brädspel är större än någonsin så har denna utgåva skapat ett ordentligt intresse i spelet igen. Blood Bowl grupper i sociala medier får fler och fler medlemmar och Games Workshop berättar om hur överraskande stark spelets framgång har varit.
Detta spel höjer inte bara mina förhoppningar för Blood Bowls framtid, utan även en framtid där fler brädspel skapar en turneringsscen och då menar jag utöver kort- och figurspel som redan är populärt att tävla i. Även om Blood Bowl enligt vissa räknas in under figurspel så har det absolut mer relaterat till brädspel, med sitt fasta regelverk och ett faktiskt bräde att spela på. En hit som kanske äntligen får finnas kvar i butikshyllorna! Fast man vet ju aldrig hur det blir när det gäller Games Workshop.

0
Vi vill gärna höra dina åsikter. Kommentera nedanför!x
()
x