När du ser tillbaka på året som gått, vad inom spelkultur minns du mest, vad vill du lyfta fram, vad har varit bäst eller viktigast eller roligast eller tydligast? Här ger några av Spelkults skribenter sina högst subjektiva svar.
Daniel Roos
I ytterligare ett brädspelsår som slog alla rekord, så var det ingen direkt överraskning att 2015 blev Stjärnornas Krig-spelens stora år. Vi dränktes av allehanda massproducerade och fanstörstande spelupplägg, men också en handfull fantastiska sällskapsspel som med all sannolikhet kommer överleva hajpen på egna ben.
Kristin Nilsdotter
2015 är året då spelbranschen äntligen börjat städa i sin unkna och surt luktande garderob. Under året har många initiativ för ett tryggt lajvande initierats i kölvattnet av den övergreppsdebatt som hösten året dessförinnan skakade om lajvrörelsen. Sverok har släppt sin efterlängtade code of conduct för en mer välkomnande digital spelkultur och också starkt tagit ställning för demokrati och mot rasism. Kvinnliga speldesigners har klivit upp i förgrunden och synliggjort sin kompetens, fler trovärdiga kvinnliga spelkaraktärer har sett dagens ljus och många spelsläpp visar på en mer inkluderande spelbransch än någonsin.
2015 var också året då utsattheten på lajv blev en resa in i verkligheten. Lajvåret började med ett futuristiskt slavläger i Last Will; ett lajv om mänsklighetens mörkaste sidor och slutade med krigsevakuering i Ostpreussen 1944 i Storm över Königsberg. Fantastiskt bra uppbyggda lajv var för sig, men också en påminnelse om utsattheten i omvärlden när vi utforskar och gestaltar det många som flytt och kommit hit under året känner och upplever på riktigt.
Johanna Embla Taller
Min spelupplevelse i år var Lego dimensions; ett spel utmärkt att spela två i soffan. Jag sitter fnittrande av nördlycka när Batman, Gandalf och Wyldstyle möter bland andra Doctor Who, GLaDOS, Homer Simpson, Jokern, Doc och Marty. Tyvärr något överprisat även om jag älskar när riktigt lego blandas med virtuellt.
Frank Isaksson
2015 har varit det kanske bästa spelåret någonsin gällande digitala spel och det är flera titlar som varit mer tilltalande än många av de bästa som levererats åren innan. The Witcher 3, Fallout 4 och Star Wars: Battlefront må ha varit värdiga vinnare var för sig, men inget slår ändå att stadsbyggarsimulatorerna äntligen fick en värdig regent efter så många års frånfälle, med framförallt utmärkta modd-möjligheter, i och med årets mest nödvändiga spel, Cities: Skylines.
Johan Röklander
Lajvet Storm över Königsberg visade en ny väg för lajv och reenactment. En sammanblandning som handlade om andra världskriget och om en annars sällan berättad sida. För evigt svetsat i mitt sinne med sin underbara kuliss, kostym och stämning.
RAA Ljung
De tre viktigaste händelserna 2015 som kommer att påverka rollspelskulturen:
- White Wolf byter ägare – En av världens mest intressanta rollspelsvärldar får nytt liv.
- Böckerna Finna Dolda Ting och Äventyrsspel – Ett sätt att ge rollspelshobyn den status den förtjänar.
- Barn på rollspelskonvent – De har kommit för att stanna.
Anders Nordström
Årets brädspelsupplevelse var Steampunk Rally. Steampunk och fina maskiner i ett intensivt race över farlig terräng – hur kan man inte gilla det? Spelet funkar fint med många spelare utan att speltiden ökar alltför mycket, och spelmekanismen känns både innovativ och klurig.
Maria Nordström
Jag har testat många bra spel i år, men om jag skulle plocka ut bara ett så måste jag välja Codenames. Ett spel så enkelt att det kan plockas fram i nästan vilken grupp som helst, så roligt att alla vill spela det en gång till, och så klurigt att man dunkar pannan i bordet, sliter sitt hår och stönskrattar om vartannat.