Äventyr och skräck i Malmberget med Sagospelet Skräck

Läsarbetyg1 Rösta
4.5

Rollspelet Sagospelet Skräck låter oss uppleva en underbar blandning av folktro och vardagsrealism.

Likt det tidigare Sagospelet Äventyr är Skräck designat för att spelas med yngre spelare och att fungera bra  som ett första steg in i rollspelens värld. Spelet är huvudsakligen förlagt till Malmberget och Gällivare i en tid som är vår egen men en värld fylld med väsen från nordisk folktro och magi. Boxen kommer med allt som behövs för att spela så som regelböcker, miljöbeskrivningar, äventyrsuppslag och karaktärsblad. Tärningar ingår dock inte. Detta gör det till en bra box för nybörjare men avsaknaden av tärningar kan bli lite av en oväntad överraskning för den som inte är van vid rollspel. 

Hur man spelar

Sagospelet Skräck använder sig av fyra olika attribut för att avgöra vad spelets karaktärer kan och inte kan. Utöver dessa grundtärningar så lägger man till eller drar ifrån tärningar genom olika förmågor och effekter. Sedan gäller det helt enkelt att få fler lyckade slag än vad svårighetsgraden på det man försöker göra är. Detta gör att det är lätt att förstå hur spelet fungerar och det blir mindre matematik för yngre spelare. 

Det finns också ett enkelt magisystem som låter spelarna utföra olika övernaturliga handlingar, som att frammana andar eller läka skador. Här vilar man tungt på klassiska litterära och cinematiska magiska förmågor.

Mötet med det övernaturliga i Skräck har effekter på karaktärerna i en form som kallas åkommor, så som rädd eller skräckslagen. Det gör det svårare att klara av uppgifter som har med det övernaturliga fenomenet att göra. Men för att balansera upp detta har man ett system som kallas insikt, vilket fungerar så att varje gång spelarna lyckas med en uppgift kopplad till ett väsen exempelvis kan få insikt i hur det fungerar och detta i sin tur gör att de negativa effekterna av det övernaturliga minskar. Det påminner om hur andra skräckrollspel såsom Call of Cthulhu använt galenskap som ett verktyg för att göra det övernaturliga till en karaktär i sig själv, en ständigt närvaro för karaktärerna och inte bara en källa ur vilken olika hinder och faror strömmar. Genom åkommor och insikt formas hur karaktärerna förhåller sig till det övernaturliga, och hur väl de kan bekämpa det.

Hur det ser ut?

Sagospelet Skräck är vackert illustrerat i en stil som känns både modern och samtidigt får mig att tänka på en serietidning. Det passar väl in i den miljö som spelet utspelar sig i. Samtliga böcker i boxen är rikt illustrerade och är ett bra hjälpmedel för den spelledare, här kallad skräckmästare, som ska måla upp de äventyr som spelarna beger sig ut på. Allt från platser till varelser och personer ges utrymme att blomma ut. Detta är bra då vissa av dessa väsen är hämtade från svensk folktro och kanske inte särskilt välkända; som mylingar och bäckahästar eller tomtar och vättar. Layouten är oftast lätt att navigera och det är inte svårt att hitta det man behöver då Skräck är uppdelat i olika böcker för spelare och skräckmästare. Detta gör att man inte behöver slå i stora tunga regelböcker och kan låta spelarna bläddra i spelarboken utan att oroa sig för att dom ska snubbla över något som skräckmästaren inte vill att dom ska se. Det enda negativa är att det kan ta ett tag att komma på i vilken bok som vilken info finns. Men på det hela taget är Skräck ett väl designat spel med ett rikt bildspråk.

Att spela ett äventyr

Men ett rollspel på pappret är en sak. Hur fungerar det i verkligheten? Jag hade turen att kunna testa det med en grupp sju- och åttaåringar, som efter att ha spenderat en stund med att förstå vad ett rollspel är och hur det fungerar kastade sig över att göra karaktärer. Jag valde att förenkla reglerna första gången lite genom att ta bort färdigheter och istället låta spelarna berätta vad dom vill göra oavsett om deras karaktär hade den färdigheten eller inte. Det var intressant att se en grupp med verkliga nybörjare storma igenom ett äventyr runt ett spökbarn som ville ha sin nalle. Det var många skratt och lite tårar när tärningen inte ville vad spelaren ville. Men när allt var sagt och gjort fick spelet godkänt av spelarna även om det inte riktigt nådde upp till tummen upp. Men det beror troligtvis dels på spelarnas ålder och dels på det faktum att vi inte hade tid för mer än en spelomgång. 

För den lite äldre eller erfarna spelaren finns det en väldig djup brunn att hämta från och systemet är enkelt nog för att en kortare genomgång borde räcka. Spelet är designat för att spelas med spelarkaraktärer som är barn eller som äldst tonåringar, och mycket av perspektivet i spelet har detta i åtanke. Mycket av spelet rör sig också tematiskt kring övergivna platser och förlorad bekantskap. Detta tar fysisk form i den rasrisk och påföljande flytt av fastigheter som gruvan orsakar. Detta är antagligen ett lite mer komplext koncept som passar för äldre spelare dock. 

Till slut…

Sagospelet skräck är ett gott tillskott till den växande familjen av sagospel och tacklar på ett enkelt och vackert sätt temat skräck för såväl unga som äldre. För även om själva spelet är nära knutet till Malmberget och den kultur som existerar där, finns det övergivna platser och förlorade minnen överallt och det går utan problem att flytta från de kalla vidderna i norr och lägga sitt äventyr i din egen närmiljö. Att lyfta in lokala legender och myter och på så sätt väva en egen saga om vad som finns där precis utanför vårt synfält. Om allt det där som låter i natten och skymtas i skymningen. 

Sagospelet Skräck (2022)
Läsarbetyg1 Rösta
Positivt
Intressant miljö
Enkelt system
Lätt att komma igång
Negativt
Många böcker att hålla reda på
Inga tärningar i startboxen
Utspelar sig i en väldigt specifik miljö
4.5
Prenumerera
Meddelande om
guest

0 Kommentarer
Äldsta
Nyaste Högst rankade
Citerad feedback
Visa alla kommentarer
0
Vi vill gärna höra dina åsikter. Kommentera nedanför!x
()
x