Bokrecension – Sveket

”Uppvaknandet”, E.P. Ugglas första bok om Tamea och hennes omaka kompanjoner av utkom 2023. Denna bok, ”Sveket” som nu recenseras är den andra, men högst sannolikt inte den sista i serien om Drakar och demoners värld.

Den går att läsa fristående, då den är full av referenser och tillbakablickar från
handlingen i den första boken, men gissningsvis är behållningen bättre om de läses i ordning. Det går också alldeles utmärkt att läsa dessa fantasyböcker utan att ha spelat rollspelet Drakar och Demoner, men troligtvis blir du lite sugen på att prova att spela efter att du läst böckerna. Då finns det turligt nog ett kompletterande rollspelsäventyr längst bak i böckerna.
Äventyret Bärnstensklotet är skrivet av Mattias Johnsson Haake, så att läsare först kan uppleva de tre äventyrarnas historier i romanen och sedan själva ge sig in djupare i Tameas värld.

Sveket startar rakt in i en situation som Tameas två följeslagare iscensatt och som hon sedan får fullt sjå att reda upp. Följeslagarna är den från början identitetslöse och gänglige Verven som är halv, både orch och alv; två folkslag som skyr varandra och vars identiteter strider inom honom. Gizma, den hårdhudade lilla lönnmördarankan, har en dold agenda med följet, men börjar kämpa allt mer med sina sympatier till sina nyfunna vänner.

Tamea själv är på jakt efter sin mamma, drakriddaren, och att ta reda på de hemligheter som ligger dolda inom familjen. De tre vännernas svåra bakgrunder flätas mer och mer samman i de händelser som avlöser varandra i boken.

Berättelsen kastar sig fram; stundtals vildsint, stundtals glatt och stundtals mörkt. Det gör att även om boken är skriven för en ungdomlig målgrupp så är behållningen god även för vuxna fantasynördar, eller varför inte som högläsningsbok för de lite yngre? Boken är lite för mörk för att de allra yngsta läsarna ska läsa den själva. Tolv -tretton år och uppåt bör nog läsaren vara för att kunna ta till sig berättelsen bra.

Liksom ”Sagan om ringen-trilogin” är detta ett äventyr i bästa roadmovie-stil. Men då Tolkiens trilogi kräver viss uthållighet av sin läsare är E.P. Ugglas böcker en kavalkad av händelser som leder läsaren framåt. De är för en läsare som älskar fantasy, men som inte vill lära allt om växter, ritualer och alvmagi. E.P. Uggla (på bilden bredvid) konstaterar att det finns en värld att fördjupa sig i, bortom texten.

Berättelsen är ung, rapp men väjer inte för svåra frågor. Det skulle gå att säga att bokens tema inte bara är ett äventyr. Det är ett äventyr fullt av dilemman och svåra frågeställningar om utanförskap, ensamhet, utsatthet och hur man ska orka bära ett öde som är större än en själv. Där finns det vissa likheter med Tolkien. Det finns också gott om humor, värme och action.

Boken är välskriven och tekniskt mycket välarbetad i sin form. Hade boken varit ett rollspelsscenario hade den tagit ett kampanjår att spela igenom. Här blir det inte riktigt samma djup i karaktärerna. Författaren har dock löst detta elegant, med att de tre huvudkaraktärerna genomgående får egna kapitel där var och ens perspektiv lyfts och där dörren gläntas för att läsaren ska få mer och mer förståelse och kunskap om dem. Det gör att karaktärerna mejslas fram genom texten och att man som läsare efterhand blir alltmer nyfiken på hur det ska gå för dem.

En stor behållning i boken är de stämningshöjande illustrationerna av Johan Egerkrans (på bilden bredvid).
Tillsammans med hans fantastiska omslag gör dessa världen fylligare, djupare och att berättelsen växer. Johan är för närvarande aktuell med den uppdaterade jubileumsutgåvan av Nordiska väsen som gavs ut på B. Wahlströms förlag förra året.

Denna andra bok i serien kompletterar den första boken bra och jag är spänd över fortsättningen, då boken slutade just då stora och avgörande frågor hade synliggjorts och kastats upp i luften. De tre vännerna förtjänar dock en tids ledighet efter alla farofyllda umbäranden de varit med om och
förhoppningsvis hittar de en bra plan framåt; För hur ska de tre kunna behålla sin vänskap och fortsätta sin jakt på svar när deras öden är så sammanflätade och motstridiga?

Sveket är en fartfylld och härlig fantasyberättelse om vänskap och en färd mellan fördomar,
oförrätter och obehagliga allianser. En färd som brakar rakt in i hela Drakar och demoners universum.