I veckan skickade W Eric Martin ut ett ovanligt massmeddelande på Boardgamegeek (brädspelsvärldens IMDB). Han bekräftade att årets omarbetade upplaga av Robo Rally kommer få en egen post, då det skiljer sig tillräckligt mycket för att inte bara räknas som en ny variant av gamla Robo Rally. Tidigare hade de inte vetat exakt vad det nya spelet skulle innehålla, men nu var det bekräftat.
Naturligtvis blir man nyfiken, så jag bestämde mig för att skjuta en snabb unboxing av det nya spelet, som jag ändå hade lagt i malpåse till nästa år. Förhoppningsvis ger det lite information till folk som varit osäkra på det nya spelet.
De stora nyheterna är att varje spelare får en egen lek och att skador hanteras genom att skadekort blandas in i lekarna, så att Robo Rally 2016 faktiskt förvandlas till en form av deck deconstruction. Men den stora behållningen av egna lekar är att kortdistributionen blir trevligare för varje spelare och att de går igenom alla svängar och förflyttningar innan leken blandas om.
Uppgraderingar kommer också bli flitigare använda, då de köps med den nya energivalutan istället för att man tvingas docka en runda på två skiftnycklar.
De nya 3D-flaggorna och de färdigmålade robotar ser intressanta ut, även om jag saknar tyngden av de gamla metallrobotarna.
Fullskalig recension kommer senare, när spelet fått vara med om en handfull matcher först.