Mindbug – Lättsamt mindgame från Magics skapare

Mindbug är ett kortspel för två spelare, där spelarna turas om att skapa varelser och attackera varandra. Twisten ligger i titeln, det vill säga spelets “mindbugs” som kan användas för att kapa ett fientligt kort precis när det spelas ut.

Spelet har skapats av Christian Kudahl, Marvin Hegen, Skaff Elias och Richard Garfield. Inget ont om de andra spelskaparna, men den sista personen överskuggar lätt alla övriga. Richard Garfield är känd från klassiker som Magic: The Gathering, Roborally, Vampire: The Eternal Struggle, Android: Netrunner, King of Tokyo och inte minst Valves floppade kortspel Artifact.

Reglerna är enkla. Varje spelare börjar med en lek om 10 kort, 3 liv och 2 mindbugs. Varje runda kan de antingen välja att spela ut ett kort från sin hand och därefter dra ett nytt kort eller attackera motståndaren med en varelse de kontrollerar. Motståndaren kan då välja att blockera attacken med en egen varelse. Annars gör varje oblockerad attack 1 skada på motståndaren. När en spelares liv tagit slut förlorar hon.

Varje varelse har olika styrkor, nyckelord och triggers. Styrkan avgör om den kan besegra andra monster, nyckelorden vilka förmågor varelsen har och triggers är ytterligare effekter som inträffar vid en speciell tidpunkt. Samtliga specialregler ryms på regelhäftets baksida, så det är lätt att komma igång.

Twisten är som sagt att motståndaren kan välja att kapa varelser från motståndaren, genom att förbruka en av sina två mindbugs. Turen går därefter åter tillbaka till den som fick sin varelse stulen, så att de får en ny chans att spela ut ett kort.

Problemet är att varelserna bara kan kapas precis när de spelas ut. Mindbugs kan inte användas på redan existerande varelser och man kan heller inte spela mindbugs på varelser som redan fått en mindbug. Det blir därför ettt mindgame om vilka varelser man skall ta över och vilka man skall spara sina mindbugs för. På samma sätt får den aktiva spelaren tänka till på när de väljer att spela ut sina bästa kort eller försöka locka ut mindbugs från motståndaren i förtid.

På ett sätt agerar därför Mindbugsen också som en inbyggd balansfunktion. Framför allt eftersom även varelsernas triggers som inträffar tillfaller motståndaren om kortet blir stulet. Så om du har en varelse som du tänkte spela ut för att återuppliva en dräpt varelse från graven, automatiskt döda en annan, dra nya kort osv, så kan nu istället din motståndare få göra det om kortet kapas med en mindbug. Det blir lätt kedjereaktioner som inte var förväntade.

Mindbug är en kort och lättsamt filler som har större djup än den korta tid spelet tar i anspråk. Reglerna är föredömligt enkla och både setup och spel går snabbt, men på grund av mindbugs:en så blir det mer taktik än vad man först tror.

Stort pluspoäng för att man kan spela två spelare med samma lek och på grund av att varje spelare skapar en lek med endast 10 kort kommer det ändå dröja flera spelomgångar innan man sett alla kort.

Temat är kanske lite väl all over the place utan någon egentlig röd tråd, men det verkar å andra sidan vara just det de siktade på.

För dem som är intresserade, så finns Mindbug spelbart både på Tabletopia och Tabletop Simulator.

Mindbugs Kickstarter gick live den här veckan och håller på till den 11 december, där en kortlek för två kostar 15 euro med planerad release den 22 juni. Med tanke på att spelet redan är klart och ute bland recensenter, så vore det konstigt om de inte lyckas hålla den deadlinen såvida det inte blir ett nytt stopp i Suezkanalen.

Mindbug
Läsarbetyg0 Betygsätt
0
Positivt
Snabbt & Enkelt
Mer taktiskt än vad skenet bedrar
En kortlek räcker till båda spelarna
Negativt
Spretigt tema
Kaotiskt
Kanske för lättsamt för vissa spelare
75
Prenumerera
Meddelande om
guest

0 Kommentarer
Citerad feedback
Visa alla kommentarer
0
Vi vill gärna höra dina åsikter. Kommentera nedanför!x
()
x