Högt ställda förväntningar kan som bekant döda vilket alster som helst, men frågan är om Battlefield/Battlefront-serierna offras eller om det snarare är Skywalker och Vader som stryker med i denna DICE-producerade mastodontproduktion?
Det behövs ingen raketforskare att inse att det är mycket prestige på spel när det ska prånglas ut spel i samband med att Star Wars: The Force Awakens har premiär på världens biografer. Det har sedan länge varit känt att svenska DICE har fått den äran och vi har dessutom matats med jämna doser av innehållet, allt för att stilla alla de “fanboys” som av en eller annan anledningar har anledning att vara nyfikna. För inte bara Battlefield-producenterna från Stockholm har en väl upparbetad skara följare. De står sig troligen slätt jämfört med världens alla StarWars-fanatiker. Att Battlefront dessutom tillhör en egen franchise av tidigare uppskattade spel gör inte utmaningen mindre. Förväntningar skall infrias, åt många håll. Samtidigt som det ska genereras pengar.
Det senare märks i denna pyttipanna namngiven “Allt ska vara med”. För istället för att tillfredställa varken Battlefield-spelarna eller Battlefront-ditona har man fokuserat på spelens kärna. Filmerna. I storslagna bataljer, eller små uppdragskartor kan man nämligen uppleva lite av allt man sett i filmerna. Du kan medelst flyg sätta snubbelben för stora AT-AT Walkers, styra nämnda farkoster både luft- och landgående i fantastiska bataljer eller ta dig an rollen av simplare soldater i allsköns olika miljöer. Man verkar ha velat ha med allt, precis ALLT. För du kan till och med under korta stunder ta rollen av de mer kända hjältarna eller antagonisterna i filmerna och fäkta dig fram genom horder av fiendesoldater. Det enda som inte är som filmerna är det faktum att imperiets soldater faktiskt träffar det de siktar på. För åtminstone i konsol-varianten av spelet så är det något enkelt att träffa det man siktar efter.
Det finns ingen riktig singelplayerkampanj, men däremot extremt bra tutorials, samt en hel del lägen där man ensam eller tillsammans med en kamrat (Splitscreen, eller på varsin konsol) kan utkämpa uppdrag mot AI:ns horder av motståndare. Ett bra sätt att läras sig spelens grunder. När man ändå har den här funktionen hade det passat väl att låta oss fortsätta via splitscreen i onlinestriderna som ju är spelets kärna, särskilt som man paras med en “wingman” som man kan samarbeta lite enklare med. Men i övrigt är lagspelet inte direkt uppmuntrat, utan var sida kämpar envetet och hårt tills den andra sidan nötts ner som av tidens tand.
Jag vet inte riktigt vad som sätter hinder för online split-screen i COD:BO-stil, för det är ju knappast någon som tar det här spelet på för stort allvar. Det är ett casual-lir med lite av allt, där det går fort fram i ett arkadliknande Battlefieldspel. Det är knappast något man tar till E-sportscenen eller höjer till skyarna för sin innovation, men det är samtidigt ett komplext spel där många olika stridsenheter ger ett mycket varierat och snabbt spel. Dessutom är det en fröjd för ögat vilket gör filmerna rätt, särskilt i samband med att alla kända starwars-attribut matar dig med suget att gå och se om alla filmerna. Om du bara kan slita dig från spelet en sekund.
För detta krävs det att kraften inom dig är stark.