Det kan inte vara lätt att släppa Vikingarollspel i Sverige efter att Sverok fullkomligt flödat marknaden med det gamla konkurslagret av rollspelet Viking. Ändå ser det ut som att Peter Malmbergs Fornsaga är på väg att lyckas bli fullt finansierade på Kickstarter. För vem kan väl motstå ett dramatiskt bordsrollspel i fornnordisk järnålder?
I skrivandes stund är det över 20 dagar kvar på finansieringsperioden och grundspelet är redan säkrat. Snart tycks målet att få fler fläskiga animationer av Dag Frognes med på köpet också vara klart och sedan är det upp till finansiärerna att önska fler belöningsmål. Men ett är säkert, i oktober är det lovat leverans och det som då lär vänta är:
“I Fornsaga spelar ni ett följe bundsförvanter som är knutna till varandra genom ett nät av relationer. Ni har var och en era egna karaktärsdrag som definierar vem ni är och som är grunden till varför ni handlar som ni gör. Det ni alla har gemensamt är att sagan handlar om er. I början av spelet har ni nyss upplevt traumatiska händelser. Dessa är språngbrädan från vilken ni börjar att skapa drama för er själva och varandra. Ni utforskar således inte bara berättelsens olika trådar utan samtidigt även vem ni är, era övertygelser, era relationer till varandra och vad ni är kapabla till.
Fornsagas resolveringssystem har ett traditionellt upplägg med egenskaper och färdigheter som är lätt att förstå och tillämpa. Systemet har dock ett narrativt fokus och är i huvudsak ett verktyg för att hjälpa deltagarna omsätta tärningsslagen till händelser som driver berättelsen vidare. I likhet med Dungeon World (m fl) jobbar spelledaren med komplikationer som eskalerar berättelsen.
Spelet har utvecklats för att facilitera Story now (men kan även spelas med färdigskrivna äventyr) vilket har ställt höga krav på regelsystemet och dess komplexitet. Resolveringssystemet fungerar som en enkel men stabil bas som skapar lekutrymme i vilket spelledaren m h a en uppsättning riktlinjer kan improvisera. Regelverket ska avlasta och underlätta för spelledaren och samtidigt vara så nätt att det inte kommer i vägen för spelarnas upplevelse av berättelsen.”