Tänker du att det skulle vara häftigt att kliva in i Game of Thrones? Det är fullt av ångest och snabba beslut.
Game of Thrones från Telltale Games är ett berättardrivet äventyrsspel med inslag av att behöva vara flink med tangentbordet under actionsekvenserna som är insprängda lite här och där. Spelet gör klart redan från början att dina val kommer att påverka hur spelet utvecklas senare, men exakt hur mycket kan jag inte riktigt avgöra. När du väljer vissa repliker i dialogerna kommer det upp små notiser om att personen kommer minnas vad du gjorde, och i vissa fall måste du snabbt välja mellan exempelvis att rädda en vän eller att rusa iväg för att varna hela lägret. Det är svårt att välja, och både repliker och val är tidsbegränsade. Ofta grämer man sig efteråt för att man inte gjorde ett annat val än vad man gjorde. Dessutom, eftersom det är Game of Thrones vi pratar om så kommer självklart personer att dö, du kan inte rädda alla du vill rädda.
Det finns ett grundmanus som man följer, och det känns som att de medvetet gjort så att spelet tvingar dig framåt i ganska rask takt. Spelet är uppdelat i scener och episoder, och till skillnad från de flesta andra spel så kommer du att spela flera olika karaktärer som hänger ihop i samma huvudintrig. Det fungerar tematiskt förvånansvärt väl. Vill man bara uppleva hela historien så går det snabbt att plöja igenom scen efter scen, om man skulle råka dö i en actionsekvens så backar man tillbaka och får prova igen.
Första gången jag provade spelet reagerade jag över grafikrenderingen. För det mesta är alla rörelser färdigscriptade och med ganska statisk kamera, men ändå ser animeringarna stela ut. Allt är lite grovt renderat och det ser ut som texturerna de valt är byggda med någons slags oljemålningsfilter. Det tog en stund att vänja sig, men efter att ha spelat ett tag så gillar jag det mer och mer. Det ger aldrig sken av att vara riktigt realistiskt, men det gör faktiskt inget.
Jag skulle tro att det är ganska viktigt att vara bekant med världen, och helst då även tv-serien. Platser, personer och händelser omnämns utan närmare förklaring. Testar man spelet utan att ha läst eller sett Game of Thrones förstår man inte varför det är så viktigt att de pratar om den tillfångatagne Jaime Lannister, och man får inte heller kalla kårar längs ryggen när man inser att spelet börjar precis vid The Red Wedding.
Röstskådespelarna gör ett ganska bra jobb tycker jag och replikskiftena flyter på. Jag råkade ut för en bugg som gjorde att mina egna svar inte hördes under några minuters tid, men det löste sig så fort nästa scen började.
Det där stressmomentet, att både händelser och repliker sker under tidspress, är både intressant och lite jobbigt. När jag först installerat spelet testade jag några minuter för att se så att allt fungerade. Efter det drog jag mig för att fortsätta och det tog några dagar innan jag började spela på allvar, någonting i spelstilen kändes faktiskt lite avvisande. När jag väl intalat mig själv att skärpa till mig och spelat på en stund så släppte det mesta av det, nu är jag betydligt mer van vid kontrollerna och jag vill ju dessutom veta hur historien ska utveckla sig. Just det är väl det viktigaste för ett äventyrsspel, om man känner att man är med i handlingen och sugen på att komma vidare. Där lyckas spelet väl får jag säga, och allt oftare känner jag att jag styr rollerna som jag behagar och låter de få ha sina egna personligheter. Ofta när jag spelar den här typen av spel har jag svårt att göra onda eller känslokalla handlingar, men det här är Westeros och till min förvåning kändes det helt rätt att inte alltid skona skurkar.
Det jag upplever som lite frustrerande är att det ändå är uppenbart att manuset är av spårvagnskaraktär. Scenerna ser ut som de gör, och det här är så långt ifrån en sandlådevärld man kan tänka sig. Fördelen med det är i och för sig att händelser kan göras väldigt effektfulla och det är lättare at få till nyckelscener. Mitt helhetsintryck är ändå att spelet levererar en bra känsla av världen och att man själv är en del av händelseutvecklingen.