Peter Molyneux’ kommande spel Godus ska släppas i Sverige nu i april. Det berättade han under Game Developers Conference i San Francisco. Spelkult fick en pratstund med datorspelslegendaren.
Molyneux, som är känd för titlar som Dungeon Keeper, Fable samt Black and White lämnade Microsoft för några år sedan för att återgå till rötterna som fristående spelskapare i företaget 22cans.
– Jag kände att den trygga företagsvärlden dödade kreativiteten. Vi behöver inte mer trygghet. Vi behöver innovation. Datorspelbranschen måste återskapa sig själv. Bryta ny mark. Det är bara indie-spelskapare som gör det idag, sa Molyneux.
Han passade på att hylla svenska Mojang och i viss mån King.
– Det har tillkommit miljontals nya spelare genom briljanta spel som bland andra Minecraft, sa han.
Men spelbranschen tar inte hand om dessa nya spelare på ett bra sätt, anser han. De marknadsledande företagen är alldeles för inriktade på att tjäna pengar på spelandet.
– Det är en girighet som inte är särskilt taktfull, sa han och udden var riktad mot Kings Candy Crush Saga och liknande free-to-play-spel.
Hans egna bidrag till att förnya branschen är Godus – som på många sätt är en återgång till Molyneux tidigaste spel som Popolous. Spelaren kan påverka geografi och omgivningar för en stam digitala infödingar. Spelaren kan inte påverka individerna själva, men kan locka och pocka dem på olika sätt. Målsättningen är att valla skyddslingarna genom mänsklighetens olika utvecklingsstadier fram till rymdfärder. Ja, inspirationen är onekligen lånad från Sid Meiers Civilization.
Det är inte det enda spelet som han lånat från: Även Lemmings har lämnat inspiration till spelet. Men Godus har till skillnad från inspirationskällorna ett online-element där spelarna kan låta sina figurer besöka andra stammar och idka handel. På detta sätt kan spelarna avancera i hierarkin och slutligen bli överhuvud för alla stammar i hela spelvärden.
Lite förvånande är att spelet inte har någon chattmöjlighet.
Varför ingen chatt?
– Vi lärde oss tidigt att om det är fem miljoner spelare, så är det kanske 5.000 personer som är otrevliga. De 5.000 förstör för de andra. Så vi tog helt enkelt bort möjligheten att kommentera, så slapp vi det problemet, förklarar Molyneux.
I april ska spelet släppas i en testversion i en handfull länder, bland annat Sverige. Varför i Sverige?
– Gud vet! skrattar Peter Molyneux och viftar bort frågan.
Han vill inte heller svara på hur affärsmodellen för Godus ska se ut: Free-to-play, prenumerationsavgift eller ett rakt engångsköp.
Den stora frågan är dock hur spelet verkligen kommer att se ut och fungera. Peter Molyneux är känd för sin förmåga att blåsa upp förväntningarna på sina spel. Men nu någon gång i april kan svenskarna ta reda på om Godus är gudomligt eller träligt…
Foto och video: 22cans.com
Peter Molyneux höll ett engagerat tal under Game Developers Conference.
Foto: Joacim Mattisson