Blir 2019 året då molngaming äntligen slår igenom? Om livet blir som Google vill det, så lär vi ha en mindre spelrevolution senare i år.
Det har ryktats och skrivits spaltmeter om Googles nya spelkonsol och i dag lanserades så äntligen Google Stadia. Det visade sig att den nya konsolen inte alls var en konsol utan en molntjänst där spelare kan använda vilken enkel terminal som helst, i form av smart-TV, mobil, surfplatta eller dator för att spela spel i upp till 4k upplösning och 60 FPS. Den mottagande enhetens prestanda spelar mindre roll. Det enda viktiga är uppkopplingen.
Det är absolut ingen ny idé. Upprepade gånger har det försökts tidigare och det finns redan flera etablerade välfungerande streamingtjänster för molngaming. Skillnaden nu är att ingen haft Googles muskler att driva igenom en så radikal förändring i spelarnas beteende tidigare. Det krävs dedikerade spel och ett stort spelbibliotek till attraktiva priser för att det ska slå igenom. Men framför allt måste man få bukt med lösningens akilleshäl, lagget.
Digital Foundry har försökt analysera potentialen av denna nya speltjänst i videon nedanför. Men vad tror ni? Kan detta vara framtiden för gaming?