Närbild på spelplanen

Komprimerad pandemi! Recension av Pandemic: Hot Zone – Europe

Här går det undan. Denna slimmade version av superfenomenet Pandemic har en speltid på ungefär en halvtimma. Men vem är den tänkt för?

Första Pandemic-spelet kom 2008 och har blivit något av en ikon i brädspelsvärlden. Mängder av expansioner och nya varianter har släppts sedan dess, där inte minst legacy-varianterna har flyttat gränserna för vad ett brädspel kan vara. Förra året kom Hot Zone – North America och nu släpps alltså en europeisk variant av samma spel. Tanken verkar framför allt ha varit att göra en variant med kortare speltid.

Om du kan spela Pandemic så kan du spela Hot Zone; det är i stort sett samma spel. De största skillnaderna är

• 3 sjukdomar istället för 4
  • För att hitta ett botemedel krävs det 4 kort istället för 5
  • Det finns bara en forskningsstation och det går inte att bygga fler
  • Färre roller att välja mellan och deras förmågor är lite annorlunda
  • Sjukdomar kan inte utrotas helt.

Det första som slår mig när vi packar upp spelet och börjar spela första gången är att översättningen och texterna på korten verkar lite hafsigt gjorda. Det står till exempel att forskningsstationen finns i Atlanta, inte i Geneve. Formuleringar som “inom 2 avstånd till din stad” ger inte intryck av att någon brytt sig om att korrekturläsa. Att snabbt få ut en europeisk variant av spelet verkar ha haft högre prio än att få allt rätt. Om vi inte redan hade kunnat reglerna hade vi nog tyckt att de bitvis var svåra att tyda.

Det finns de som tycker att Hot Zone är lättare än vanliga Pandemic. Jag håller inte med. Vi som speltestade är ganska vana Pandemicspelare och vi tyckte nog att vi både hade hyfsad tur med korten och att vi spelade optimerat. Trots det förlorade vi. Givetvis ska spelet vara utmanande – då blir ju triumfen desto större när man till slut lyckas – men vi tyckte att vi fick lite för liten möjlighet att göra vårt bästa. Spelet tog slut för snabbt, helt enkelt.

Frågan jag ställer mig efter ett par spelomgångar är: Vem har man tänkt sig ska köpa Hot Zone? Så stor skillnad är det inte på speltiden; ca 30 minuter mot ca 45-60. Den som redan äger och tycker om Pandemic spelar förmodligen hellre grundvarianten, där det finns lite större valmöjligheter. För den som vill ha ett svårare spel och öka utmaningen finns det gott om expansioner. Och den som inte har spelat vanliga Pandemic har ingen större anledning att välja just den här varianten, som är svårare att vinna. Det är för lite skillnad för att egentligen motivera ett släpp av ett helt nytt spel, kan jag tycka.

Tider i filmklippet

0:00 Intro
0:12 Presentation