Ett av de spel som toppar listan över de De 10 BÄSTA & mest LOVANDE medeltidsspelen breddade nyligen sin målgrupp genom att göras tillgängligt till den senaste konsolgenerationen. Spelkults egenutnämnda medeltidsmupp no: 1 har dykt ner i PS4-versionen och bjuder på en grundlig genomgång med jämförelse av den gamla PC-varianten från 2010.
Här erbjuds en saftig video som är väl värd att se, oavsett om du spenderat 100-tals timmar i spelet sedan tidigare, eller om du är nyfiken på vad detta legendariska spel egentligen handlar om.
Mount & Blade:Warband är en blandning mellan strategiskt fältslagsimulator (Singel/Multiplayer) och klassiskt rollspel i kampanjläge(Singelplayer). De verklighetstrogna fältslag och belägringar du kan genomföra i det kampanjläget kan du alltså även uppleva i stora multiplayermatcher online och det är framförallt för dessa, på sin tid banbrytande fältslag som spelet nått sin framgång.
https://www.youtube.com/watch?v=idG6qIA1yj4
Kampanjen är dock komplex nog i sitt starkt medeltidsinspirerade upplägg. För när du skapar din karaktär som ledare för ett krigsband kan du välja mellan att frilansa och växa dig stark eller att ansluta dig till någon av alla de verklighetsinspirerade fraktioner som ständigt krigar om (den något fantasilösa) kartans alla byar, borgar och städer. Alla dessa kan du på olika sätt göra dig härskare över och på detta sätt tillförskansa dig mer och mer makt, vilken du med tiden får kämpa för att behålla.
Överlag fungerar konsolversionen exakt som PC-varianten, så ni som spelat detta tidigare känner igen alla detaljer, i allt från utrustning och karaktärer till geografi och krigsdiplomati.
En sak som dock fungerar något sämre är menyerna och navigationen på den övergripande kartan. Det är dock så små försämringar, där handkontrollens baksidor jämfört med musen märks, vilken du knappast lider av i långa loppet. Du lär dock vänja dig ganska fort, för spelet fängslar oavsett vilken bana du väljer. Du kan fortfarande välja mellan att fara fram som en vettvillig rövarhövding, som en listig krämare eller som en nobel undersåte. Oavsett vilket så lär spelet behandla dig därefter och låta dig komma åt olika sidospår därefter.
Hela spelet är egentligen ett “rollspel light” eftersom det är den övergripande fraktionsbaserade kampanjen som står i fokus med dig i huvudrollen, kanske med resultat att du lyckas karva ut ett eget litet kungarike med ett gäng undersåtar som följer din minsta vink.
Själva portningen till konsol är orörd, näst intill förbannelse. Jag kan tycka att man borde tagit tillfället i akt och hottat upp världskartan något, särskilt som det nog skulle kunna få många av de gamla PC-spelarna att bli sugna på att göra ett återköp. Nu finns det dock inget incitament för dessa att ens testa det på konsol eftersom det är i princip exakt samma spel, minus möjligheten att spela någon av alla de otroligt välbyggda moddarna som finns på PC.